BEFARING: Mette Gundersen (Ap) og resten av politikerne i byutviklingsstyret befarte Jernbanetomta, Tangen og Silokaia torsdag. De tillater i første omgang en kotehøyde på 65. Foto: Reidar Kollstad
REDUSERER HØYDEN: Leder av byutviklingsstyret, Grete Kvelland Skaara (KrF), ledet befaringen som blant annet gikk til Tangen. Til venstre plan- og bygningssjef Venke Moe. Foto: Reidar Kollstad
KOMPROMISS: Odd Nordmo (H) så ingen problemer med en kotehøyde på 70, men lanserte 65 som et kompromiss. Det fikk han gehør for, og forslaget ble vedtatt mot stemmene til Venstre og Miljøpartiet de grønne. Foto: Reidar Kollstad
Byutviklingsstyret på befaring på Jernbanetomta. Foto: Reidar Kollstad
Byutviklingsstyret på befaring på Jernbanetomta. Foto: Reidar Kollstad
Byutviklingsstyret på befaring på Tangen. Foto: Reidar Kollstad
Byutviklingsstyret på befaring på Tangen. Foto: Reidar Kollstad
Møte i byutviklingsstyret. Foto: Reidar Kollstad
Møte i byutviklingsstyret. Foto: Reidar Kollstad

KRISTIANSAND: Byutviklingsstyret befarte torsdag Tangen og Jernbanetomta hvor to utbyggere begge ønsker å heve Kristiansand til nye høyder.

Men politikerne viste seg skeptiske til å bygge i høyde med domkirkespiret – Kvadraturens høyeste punkt.

En ønsket kotehøyde (m.o.h.) på 70 på høyhuset i Tangen 11–13 ble redusert til 65 i en prinsippavgjørelse, mens behandlingen av Quadrum-prosjektet på gamle Euroterminalen ble utsatt for ytterligere politisk behandling.

— Som prinsipp så er 65 ennå svært høyt, og det er vanskelig å se for seg dimensjonene. Det er snakk om Statens hus plassert oppå Hånesbygget. Men vi tillater kun enkeltbygninger i denne høyden, sier leder av byutviklingsstyret, Grete Kvelland Skaara (KrF), til Fædrelandsvennen.

Må redusere

I praksis betyr vedtaket at utbyggerne på Tangen 11–13 må redusere høyhuset fra 20 til rundt 18 etasjer. Ifølge Kvelland Skaara må utbyggerne på Jernbanetomta, som ønsker en kotehøyde på 76, ta vedtaket som et tydelig signal.

— Vi har lagt føringer nå for hva som er ønskelig, og utbyggeren som ønsker 76 i høyde vet nå at vi er skeptiske.

Den høyeste bygningen i det prosjektet vil være 70 meter på det høyeste, og forslaget fra administrasjonen innebærer en reduksjon på 14 meter.

Petter Falkgård Andersen, utviklingsdirektør i Schage Eiendom, argumenterte overfor politikerne at forslaget om reduksjon kom altfor sent, og at han ønsket mer tid til å legge fram hvilke konsekvenser en reduksjon vil medføre.

Det fikk han gjennomslag for, og politikerne tar nå saken tilbake til partigruppene.

— Jeg synes vi fikk positive signaler fra politikerne ved at de godtok en kotehøyde på 65 på Tangen, og vi håper at de kan godta en høyde på 76, sa han til Fædrelandsvennen etter møtet.

Ole Lunde, som står bak Tangen Torg, mener bygging i høyden i Kristiansand sentrum nå er mer åpent enn før.

— Dette åpner for å gå i høyden. Det kan godt være at utbyggerne på Jernbanetomta får sin høyde, og at andre kan bygge i høyden andre steder, sa han.

Kompromiss

Det var Odd Nordmo (H) som lanserte 65 i kotehøyde som et kompromiss mellom kommunen og utbyggerne, selv om han gjerne så at høyhuset fikk sine 70 meter.

— Dette er et spennende prosjekt, og det å åpne opp på bakken og bygge et høyhus er spennende byutvikling, sa han under debatten.

— 65 i kotehøyde vil være tre meter under høyden på domkirketårnet. Dessuten ser man jo ikke spiret når man er rundt omkring i byen, så at domkirka skal være høydereferansen blir litt teoretisk for meg, sa han.

Eirik Dåstøl Langeland (Ap) argumenterte for å beholde domkirka som høydereferanse.

— Spiret skal være høyest i byen, det har med vårt særpreg som skandinavisk by, sa han.

Trafikksituasjonen på Tangen ble også diskutert, og flere var bekymret for belastningen. Blant andre Mette Gundersen (Ap).

— Jeg tror ennå ikke vi har sett den virkelige trafikkutfordringen som kommer der nede, den får vi først for full tyngde nå i sommer, sa hun.