PLASSBESPARENDE: Illustrasjonen viser hvordan et anlegg på Øvre Torv med 385 plasser i fem etasjer blir plassert. ILLUSTRASJON: P-PLAN

KRISTIANSAND: Spørsmålet er om kristiansanderne, som noen ynder å kalle «flade i haue», skal være de første i Norge til å teste ut et slikt anlegg.

— Det blir som å tviholde på fasttelefonen mens naboen har fått mobiltelefon, mener saksbehandler og reiseleder Ingvald Kårikstad fra by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

Naboen i denne sammenheng finnes på motsatt side av Skagerrak.

Se illustrasjonsvideo øverst i saken!

600 plasser under Øvre Torv

I København er det siste par årene bygd tre helautomatiske anlegg med 250–400 plasser hver, i Århus anlegges i disse dager 1000 plasser under samme tak.

TENKER NYTT: Rådgiver Ingvald Kårikstad fra kommunen foran Øvre Torv, der en automatisk parkeringskjeller kan romme opptil 600 plasser. ?Det er noe med å gjøre det ukjente kjent, sier han om det som kan bli et pilotprosjekt i Norge. Foto: Tore-Andr Baardsen

I motsetning til vanlige p-hus kjøres bilen ned én etasje, der den plasseres i en slags heis. Deretter blir den fraktet ned i dypet og plassert i en lagerhylle. Etter betaling blir bilen utlevert samme sted.Det skal ta om lag halvannet minutt å få bilen opp igjen, og det mener Kårikstad tilsvarer tiden man bruker på å hente bilen til fots i et vanlig p-hus.

— Hva med kundene som bare skal legge et par poser i bilen før de går ut igjen?

— Det er et spørsmål vi skal stille i København; hvor lett kan man komme til bilen underveis, svarer Kårikstad.

Han sier det trolig trengs én heis for hver 50. plass. En mulighet er å ta i bruk oppbevaringsbokser, så man slipper å parkere posene i bilen.

Under Øvre Torv blir det rom for 400–600 biler, avhengig av hvor mye av den gamle kirkegården man våger å pirke borti. Fordelen er at man får inn svært mange plasser på et lite område.

Vil nødig gamble

Politikerne har foreløpig møtt ideen med en viss skepsis. De tviler på om kristiansanderne er modne, til tross for at nesten alle har skaffet seg mobil.

Sterke røster i Kvadraturen taler for et åpent, brukervennlig anlegg, og misliker å være prøvekanin.

— Vi er skeptiske til om folk «tør» å sette fra seg bilen slik. Vi er også usikre på om vi skal gamble med dette når vi er på jakt etter gode handelsplasser, uttaler Jon Bjørgum, kjent eiendomsutvikler i Kvadraturen, og blant dem som i fjor lagde et privat forslag til p-anlegg.

Rådgiver Kårikstad er ikke like bekymret:

— Det at det bygges stadig nye anlegg rundt i verden, kan tyde på at man takler overgangen. Det er noe med å gjøre det ukjente kjent.

Ifølge kommunens innleide konsulenter, er et automatisk anlegg 15–20 prosent billigere, til gjengjeld er driftskostnadene litt høyere. De samme konsulentene påsto en pris på over én million per p-plass, noe politikerne ikke fester lit til.

Parkeringsanlegget hadde høringsfrist sist fredag, og kommer til ny behandling i byutviklingsstyret 10. mai. Etter vedtak i bystyret blir det anbudsrunde. Da vil prisen bli fastsatt, den har stor betydning for om prosjektet blir satt ut i livet.