KRISTIANSAND: — Jeg håper at båten dukker opp. Jeg er ikke redd for at mannskapet verken skal tørste eller sulte i hjel. De hadde nok proviant med seg og en stor dieseltank på 6000 liter. Plutselig ringer kanskje telefonen, sier Asbjørn Abrahamsen til Fædrelandsvennen hjemme på Lund i Kristiansand.

Etterlyst

Søndag var det fem uker siden han sist var i kontakt med sønnen Stian Abrahamsen. Det var på e-post.

KRISTIANSANDER: Stian Abrahamsen (29) fra Kristiansand er en av de fem om bord i seilbåten "Lady Domina". Foto: Privat

31. mars la den 75 fot lange seilbåten "Lady Domina" ut fra den karibiske øya Saint Martin. Båten har et mannskap på fem, hvorav tre er nordmenn. Båten som skulle krysse Atlanterhavet og etter planen seile til Ålesund, er etterlyst i europeiske havner. Ingen har hørt noe fra dem.

— Det jobbes med etterretning på landsiden. Båten er nå etterlyst i europeiske havner, i tilfelle de har kommet i land andre steder. Det går også ut meldinger til andre båter som befinner seg i det aktuelle området. Men Atlanterhavet er stort, sier redningsleder Eirik Walle ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til VG.

Kan ha valgt en annen rute

- Har du gjort deg noen tanker om hva som kan ha skjedd?

— Ja, jeg har jo tenkt. Det begynner selvfølgelig å kverne at noe har gått galt. Men jeg er nødt til å være optimistisk, sier Abrahamsen.

Stians far ser ikke bort fra at mannskapet har valgt en annen rute enn den som opprinnelig var planen, til Ålesund via Azorene og Hebridene.

— Jeg håper de har valgt den nordlige amerikarute. Det mente kameraten til skipperen at de kan ha gjort. Da går det lenger tid og de seiler direkte før de kommer til Europa, sier Asbjørn Abrahamsen.

- Er det erfarne seilere?

— Skipperen har 15 år lang erfaring, dansken om bord er også rutinert. Min sønn har gått på seilkurs, men er ingen fullbefaren seiler, sier han.

Dårlig kommunikasjonsutstyr

"Lady Domina" er ikke utstyrt med nødpeilesendere. Eneste kommunikasjonsmiddel er en VHF-sender. Den fungerer som en mobiltelefon og har begrenset rekkevidde.— Båten kunne med fordel vært utstyrt med bedre kommunikasjonsutstyr. Og vi burde hatt mer utfyllende informasjon om hva som finnes av utstyr om bord, sier redningsleder Walle til VG.

Seilbåten er ifølge Hovedredningssentralen registrert i Sør-Afrika, men har norsk eier og skipper.

Det skal være en solid og sjødyktig båt. Noen av båtene som krysser Atlanteren er bare 35-40 fot.