Kunder ble trukket flere ganger på Vipps

DNB har tatt ned Vipps frem til feilen er fikset. Hvor lang tid det tar er DNB usikre på.

Publisert: Publisert:

Foto: Fredrik Varfjell, NTB scanpix

  • Shaghayegh Yousefi
Denne artikkelen er over to år gammel

– Vi har hatt tekniske problemer, der kunder er blitt trukket flere ganger for samme transaksjon. Derfor har vi tatt ned Vipps til feilen er løst. Vi antar at Vipps er oppe igjen om kort tid, sier Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB til Aftenposten.

En av kundene skulle overføre 1100 kroner til en venn etter en hyggelig middag.

– Klokken var 06.30 i morges da jeg skulle overføre pengene. En kompis og jeg hadde vært ute og spist, og jeg skulle overføre 1100 kroner. Vipps-appen hengte seg opp. Før jeg visste ord av det var det forsvunnet 14.300 kroner ut av kontoen min, sier Anders Hagen til BT.

DNB har drevet feilretting fredag morgen, men oppga frem til totiden at de ikke hadde oversikt over hvordan feilen oppsto, eller hvor mange som er rammet av feilen.

Logoen surnet

I tolvtiden var fremdeles ikke feilen rettet, men i feilmendingen hadde de endret smilefjeset i logoen til noe kundene kanskje kjente seg igjen i, et surt fjes.

I feilmeldingen fra DNB har Vipps-smilet surnet. Foto: Skjermdump

Ifølge DNB er beløpene ennå ikke tilbakebetalt.

– Vi må bare beklage overfor dem som er blitt rammet, sier Marit Giske i DNB til E24. Det ble først meldt om doble transaksjoner fra DNB, men siden er det meldt om multiple transaksjoner.

– Jeg kontaktet banken, og de klarer ikke å gi noen svar. Nå kan jeg ikke logge inn, og jeg vet ikke når jeg kan få pengene tilbake, sier Hagen til E24, som først omtalte saken.

Gjelder cirka 3500 personer

– Vi fikk vite om problemet i morges, men at det ikke gjaldt alle kunder, men omtrentlig 3500 personer. Vi tok så ned Vipps mellom klokken ni og halv ti for å unngå flere problemer og sikre oss at ting fungerer når appen er oppe igjen, ifølge Dalsbø.

Han sier de nå ser fellestrekk mellom dem som er trukket, og har en formening om hvordan dette skal ha skjedd. Mer vil han ikke utdype før feilen er rettet opp.

– Men vi har lagt ut melding på facebooksiden vår til kundene, og legger ut en beskjed på vipps.no for å opplyse om problemet snart.

«Ups. Uffda, noe gikk galt»

Flere i Aftenposten har prøvd å logge inn på Vipps fredag formiddag, og samtlige har fått feilmelding.

Feilmeldingene varierer fra «Uffda, noe gikk galt. Prøv igjen!» til «Kan ikke koble til nettverket».

Tips eller tilbakemelding til journalisten?
Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bank
  2. DNB
  3. Vipps