– Vi er borti så mye forskjellig og rart, du vil ikke tro det, sier Hege Saltboden Karlsen.

Hun er leder for Reiseskadeavdelingen til Gjensidige forsikrings avdeling i Skien. Årlig mottar de 80.000 skademeldinger fra hele landet. Nå er det hektiske dager hos dem, og i alt 17 sommervikarer sitter klare for å snakke med ferierende kunder som har havnet i fortvilte situasjoner i inn- og utland.

Tabben som kan koste deg mange tusen

Det er et stort spenn i sakene de jobber med; mobiler som er stjålet eller mistet, forsinket bagasje, magesjau som amputerer oppholdet og kansellerte og forsinkede avganger.

Saltboden Karlsen advarer mot særlig én feil mange gjør når de blir syke på ferie.

– Når mange nordmenn blir syke på ferie, bestiller de billett og reiser tidligere hjem uten å kontakte oss først. Det er det dummeste du kan gjøre, man kan tape mange tusen kroner på det. Når de kontakter oss etter å ha kommet hjem igjen, blir de kjempefrustrert over at de ikke får hjemturen dekket.

Her er et knippe av de til sammen 17 sommervikarene som jobber med reiseforsikring i Skien i sommer. I front: leder Hege Saltboden Karlsen. Foto: LENA BEATHE ARNEBERG

– Men du får kompensasjon for tapt ferie dersom du tar direkte kontakt med oss. Nylig ble vi ringt av en storfamilie på tre generasjoner på tur i Syden, hvor 8 av 14 dagers ferie var amputert av omgangssyke som gikk på rundgang. Vi dekker utgifter til lege og annen helsehjelp, reise til og fra legen, medisiner i tillegg til at de får en kompensasjon på 750 kroner dagen, sier hun.

En stor andel av henvendelsene gjelder mobiler som på ulikt vis har forsvunnet. Det kan potensielt by på store utfordringer på ferie. I forsikringssaker spiller det inn hvilken innsats du selv gjør for å ta vare på eiendelene dine.

– Vær nøye på hvilke eiendeler du tar med deg på stranda. Om mobilen din blir stjålet fra strandbagen mens du er ute og bader, kan det fort bli dyrt, sier hun.

Hun ser også at en ny trend vokser fram: falske kvitteringer på dyre vesker og mobiler som blir brukt i forsøk på å svindle forsikringsselskapene. Kvitteringene er ofte lastet ned fra nettet og manipulert.

– Vi har tekniske systemer som fanger dette opp med en gang, så det er ikke vits i å prøve en gang, sier Saltboden Karlsen.

Sexleketøy

Sesongens kanskje mest unike henvendelse kom fra en mann som hadde havnet i en kinkig situasjon, forteller Saltboden Karlsen. På ferien ble en dildo sentral del av hyggen som oppsto mellom mannen og en kvinne. Sexleketøyet satte seg fast i mannen, og legehjelp ble nødvendig for å få fremmedlegemet ut av kroppen igjen.

Hege Saltboden Karlsen sammen med sommervikar Eline Tangen. Stort sett er alle som kontakter dem hyggelige, sier Karlsen Foto: LENA BEATHE ARNEBERG

Inngrepet hadde en egenandel på noen hundrelapper som mannen måtte betale av egen lomme. Han ba først Helfo om å få kompensasjon for denne egenandelen, men fikk avslag. Da gikk han til forsikringsselskapet sitt.

– Vi betalte, vi. Det er klart dette må ha vært en vanskelig situasjon for ham. Det er først etterpå når saken er ferdig at vi kan le litt av det også, sier hun.

Men så er det saker preget av langt mer alvor; ferierende som har havnet i store kriser på ferie, som alvorlig sykdom, død og seksuelle overgrep.

– Hver uke har vi ca tre henvendelser som gjelder nordmenn som har dødd på ferie og som skal fraktes hjem til Norge. I andre saker som gjelder seksuelle overgrep og alvorlig sykdom bistår vi raskt med alt fra psykolog, lege, sykepleiere osv. I noen tilfeller sender vi ned ansatte for å bistå i kriser, sier Saltboden Karlsen.