— Kunnskapen som vi tilegnet oss gjennom matematikkstudiet ved Universitetet i Agder, var ikke relevant for elevene som vi underviser på 8. 9. eller 10. klassetrinn. Det vi lærte, var høytsvevende. Jeg savnet gode tips og råd om hvordan vi kan løfte svake elever, sier lærer Oddvar Sodefjed ved Vigvoll skole på Hånes.

Sammen med kollega Odd Fredrik Jølstad ved samme skole, er han blant 100 lærere i landsdelen som dette året tar videreutdanning i matematikk ved Universitetet i Agder. Etterutdanningstilbudet er nettbasert, og finansieres av regjeringens kunnskapsløft for lærerne. Deltakerne kan velge mellom å bli delvis frikjøpt for undervisningstid eller få stipend.

- Søker ikke igjen

— Det vi lærer, er på master-nivå, og er ikke i nærheten av den matematikken som vi skal formidle til elevene våre. Jeg kommer ikke til å søke på flere etterutdanningsstudier, sier Odd Fredrik Jølstad.

Oddvar Sodefjed mener at når staten bruker så mye penger på etterutdanning av lærere, burde den vært mye mer målrettet. Han sier at selv om de universitetsansatte er flinke i matematikk, har de nødvendigvis ikke de samme kunnskapene om metoder for formidling til barn og ungdom.

Liten veiledning

Oppvekstdirektøren i Kristiansand kommune mottok i fjor høst flere klager fra lærere som tok videreutdanning i matematikk ved UiA. I et notat som rådgiver Roy Wiken ved oppvekstdirektørens kontor har ført i pennen, står det blant annet at lærerne som tok etterutdanningen i fjor høst opplevde å få lite veiledning. Videre at studiet har liten relevans og at det var et utilbørlig stort arbeidspress.

Lærere følte de blottstilte seg, da all dialog med studiested foregikk på diskusjonsforum på nett under fullt navn. De opplevde også studiene som så arbeidskrevende at det var lite forenelig med å kombinere med lærerjobb ved siden av. Av 13 deltakere fra Kristiansand har to valgt å trekke seg.

— Det er viktig at lærerne som tar etterutdanning opplever dette som meningsfullt. Vi tok derfor kontakt med universitetet og ba dem evaluere studiet, sier Roy Wiken.

Storm i vannglass

— Det kan virke som om enkelte lærere bare trodde de kunne få noen tips til sin egen undervisning, uten å legge ned så stor arbeidsinnsats. Studiet som UiA mottok klager på, ble avsluttet med eksamen før jul. Det dreier seg tross alt om 15 studiepoeng, og da kreves det en god del innsats. Det er sjuende gang vi tilbyr disse studiene, og har ikke mottatt klager tidligere, sier instituttleder Elna Svege ved institutt for matematiske fag ved UiA.

Etter klagestormen ble alle deltakerne invitert til et allmøte, der universitetet kom lærerne noe i møte. Kravet om å levere inn oppgaver ukentlig ble lempet på, og det ble også åpnet for at de kunne stille veilederne spørsmål direkte uten å måtte blottlegge egen uvitenhet for de andre studentene. Elna Svege sier at studentene som avla eksamen før jul jevnt over oppnådde gode karakterer.

— På allmøtet var flere av deltakerne høyrøstet og svært kritiske til opplegget. Det roet seg imidlertid, da andre lærere på studiet sa at de hadde hatt stort utbytte, sier Elna Svege.