For første gang går NOV-ansattes representanter ut med sin mening om de omstridte byggeplanene i Randesund.

— Jeg har ennå ikke møtt noen som mener det lar seg gjøre for 1700 personer å jobbe på et sted med 460 parkeringsplasser. Hvis det er dette kommunen vil godta, har jeg ingen tro på at prosjektet blir gjennomført, sier Ronny Bryne, tillitsvalgt for Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon (Nito) ved National Oilwell Varco (NOV).

NOV er i dag etablert på seks ulike steder i Kristiansand, og ønsker å samle de fleste ansatte i Sørlandets største kontorbygg på Støodden.

Det må være en tilrettelagt, grei plass å jobbe.

Kommuneadministrasjonen har krevd bygget redusert med én etasje, fra 42.000 til 35.000 kvadratmeter. Samtidig er antall parkeringsplasser kuttet fra 1000 til 460, for å redusere biltrafikken.

- Finner ikke fornuften

Reduksjonen har ført til at bedriften nå har nedjustert antall arbeidsplasser fra 2000 til mellom 1500 og 1700. Reguleringsplanen har vært på høring, og skal vedtas av bystyret i mai.

Den Nito-tillitsvalgte kaller 460 p-plasser et «kunstig lavt tall». Å kjøre kollektivt, med bussbytte, vil gjøre arbeidsplassen mindre attraktiv. Snittalderen er 36 år, og mange er småbarnsforeldre.

— Hvordan skal resten komme seg på jobb? Jeg tror boligområdene rundt vil bli stuet fulle av biler, eller mange vil bli kjørt til jobb, noe som fører til enda mer trafikk, påpeker Ronny Bryne.For de ansatte betyr den praktiske arbeidshverdagen langt mer enn byggets adresse eller sjøutsikt.

— Det må være en tilrettelagt, grei plass å jobbe. Man kan ikke bli stresset med å måtte lete etter parkering, eller at bussen er full og man blir forsinket til barnehagen, mener Bryne.

— Det må være noen som sitter med lua langt ned i neven som tror dette er aktuelt. Man kan telle bilene der vi er i dag, og så skal man plutselig halvere behovet? Vi finner ikke fornuften i det, uttaler Tord Trondsen, NOV-tillitsvalgt fra forbundet Industri Energi.

Får støtte av direktøren

Tor Henning Ramfjord, administrerende direktør i NOV, bekrefter at de trenger flere p-plasser. Foto: Reidar Kollstad

Direktøren for NOV kaller innvendingene et «godt innspill fra de ansatte». Han står på at deres behov er 800-900 plasser, noe utbygger Støodden Utvikling AS er klar over.— 460 plasser er for lite for oss. Vi må minimum ha 50 prosent dekning, som er betydelig nedgang i forhold til våre lokasjoner i dag, uttaler Tor Henning Ramfjord til Fædrelandsvennen.

Av 2500 NOV-ansatte i Kristiansand regner de at 600-700 bor ute i distriktet, og er helt avhengige av bil for å komme seg til jobb. Buss og rutebåt vil uansett ikke dekke behovet.

— Så med planen som foreligger vraker dere Støodden?

— Det sier vi ikke rett ut, men basert på endelig vedtak i bystyret må vi vurdere alle alternativer. Vi kan ikke gi de ansatte en vanskeligere arbeidssituasjon. Hvis NOV har problemer med parkeringsdekning, kan det slå ut i forhold til å lokke til seg kompetanse, mener NOV-sjefen.

Han forstår at administrasjonen må følge kommuneplanens parkeringsbestemmelser, samtidig kjenner han til at andre næringsområder har fått dispensasjon fra kravet.

Utbygger beklager kravet

Støodden Utvikling AS skal bygge og leie ut kontorbygget til NOV. Eiendomsinvestor Rune Torsøe sier 460 parkeringsplasser er det maksimale kommunen har tillatt, som de nå forholder seg til.

Det er helt klart en begrensning vi skulle ønske ikke var satt.

— Men NOVs krav er 800-900?

— Det har helt klart vært et ønske hele tida. Planen ble sendt inn med parkeringshus på 1000 som ble redusert til 460 plasser. Premissene er lagt av Kristiansand kommune, svarer Torsøe.

— Blir dette en god løsning?

— Det vil vise seg om det er en god løsning.

— Men er det mulig å realisere dette prosjektet?

— Det vil det nok være, det må bli opp til andre å vurdere.

— Har NOV godtatt denne løsningen?

— NOV har ytret ønske om større bygg og flere p-plasser.

— Jobber dere for å øke tallet?

— Per i dag forholder vi oss til innsendt reguleringsplan, men det er helt klart en begrensning vi skulle ønske ikke var satt, svarer Torsøe.

- Krav i kommuneplanen

— Vi forholder oss til kommuneplanens krav, som sier maks én parkeringsplass per 100 kvadratmeter utbyggingsareal for næring, forklarer saksbehandler Jøran Syversen i Kristiansand kommune.

For å oppnå belønningsmidler fra staten må bilbruken reduseres og flere velge kollektivtransport. Da trengs for eksempel strengere krav til parkering.— De ansatte frykter parkeringskaos eller at flere blir kjørt til jobb?

— Det er ikke noe ønske, derfor er det viktig at NOV har en god prosess på dette med sine ansatte, svarer Syversen.

Han legger til at bedriften selv har levert en smørbrødliste med trafikkreduserende tiltak: 500 sykkelparkeringsplasser med garderobefasiliteter, mobil-app for samkjøring, rutebåt, el-sykler og bedre busstilbud.