Reibakken i Mandal. Legg merke til hvordan E 39 kommer ut av tunnel og deretter tvers gjennom dagens Hogganvik-kryss. Her må flere hus vike for nyveien. Foto: Statens vegvesen
Dette er Helland som ligger noen kilometer rett nord for Mandal sentrum. Foto: Statens vegvesen
Livold ved Vigeland. Nærmest er dagens E 39, mens framtidens E 39 vil sno seg gjennom terrenget i bakgrunnen. Foto: Statens vegvesen
Dette er mot Reibakken med Mandal sentrum i bakgrunnen. Til høyre går veien ned mot Hogganvik. Foto: Statens vegvesen
Dette er Vigeland med kjempebrua i bakgrunnen over Audnalelva. Rundkjøringen på E 39 midt i illustrasjonen. Foto: Statens vegvesen
Dette er Lyseheia i Mandal, som er på heia mellom Reibakken og Hesland. Foto: Statens vegvesen
Slik ser det ut ved Hovåsen som ligger på heia nord for Valand i Mandal. Foto: Statens vegvesen
Slik blir det seende ut ved Stølevann i Lindesnes. Foto: Statens vegvesen
Slik vil broa ved Støle gå over Mandalselva. Foto: Statens vegvesen

— Det blir mektig, sier prosjektleder for nye E 39 gjennom Mandal og Lindesnes, Nils Ragnar Tvedt.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Når du om noen år kommer kjørende på nye E 39 i Lindesnes, kommer du gjennom en tunnel ved Krakstadmoen ved Vigeland. Vel ute kommer du ut på kjempebroa.

Den går så over Audnaelva. Den er så høy at det likevel ikke blir nødvendig med tunnel på andre siden ved Livold slik det en gang var snakk om.

Høyere enn Fedabroa

Broa blir også mye høyere enn Fedabroa, den er nemlig på "skarve" 50 meter...

Men den blir ikke høyere enn Oslo Plaza om du lurer, den rager 117 meter i været...

Over har du illustrasjoner over veien som Statens vegvesen har laget. Veien er på 24,4 kilometer og vil koste 7,7 milliarder kroner.

Slik blir nye E 39

Fra felles knutepunkt ved Hovåsen svinger veien vestover og krysser dalføret nord for Lonan med bro. Den krysser fylkesvei 455 mot Holum nord for Stusvik.

Så over Mandalselva med bro og deretter videre i tunnel på en kilometer. Deretter i dagen fram mot Lyseheia før tunnel på 1,3 kilometer og ut ved Reibakken.

Så forbi Stølevannet, inn i tunnel til Kragstadmoen før bro over Audna. Veien går så i tunnel på 650 meter mot Livold.

Veien fortsetter deretter med bro over Tarvannet.