— Synes du kritikken mot turistkontoret er forståelig?

— Ja, og vi tar selvsagt til oss alt som kommer inn. Det kommer gode innspill fra næringen som vi nå skal forsøke å få satt i gang, slik at vi synliggjøres bedre, sier turistsjef Erling Løfsnes ved Turistkontoret for Lindesnesregionen.

Misnøye

Næringslivet i regionen har ved flere anledninger erklært misnøye med turistkontoret. En av de aller største reiselivsbedriftene, Sjøsanden Feriesenter, har meldt seg ut av Turistkontoret for Lindesnesregionen. Det samme har Art Cafè i Marnardal. Også daglig leder ved Provianten, Anders Christensen, har sagt nei til videre samarbeid før turistkontoret har ryddet opp. De vil ha et mer synlig turistkontor.

Tirsdag inviterte turistsjef Erling Løfsnes de næringsdrivende til debatt for å se hva som kan gjøres bedre.

Kronglete

Næringslivet mener turistkontoret er alt for lite synlige, og drukner mellom popkorn og brus i lokalene sine i kulturhuset Buen. Eller for å være helt nøyaktig; selve turistkontoret holder til i ei gate bakenfor, gjemt oppe i andre etasje. Planen er at turistene skal henvende seg i skranken på kulturhuset, i stedet for å komme til turistkontorets egne lokaler. Men slikt kan det fort bli misnøye av. Det turistene blir møtt av, er en rekke brosjyrer de selv må lete seg fram i. Trenger de hjelp, må ansatte i Buen servering gi svar, eller ringe til turistkontoret om hjelp.

Må synliggjøres

— Det er aldri problemer med ideer, men det er gjennomføringen det har skortet på, sier Patricia Hartmann, leder for Mandal Handel og Service Forening MHSF. Hun sier det aldri har vært et spørsmål om Buen er god eller dårlig til selve turistinformasjonen.

— Det er synliggjøringen og tilgjengeligheten vi forventer bedre. Det hele er gjemt bort og lite tilgjengelig for turistene. Vi må ha informasjonen bedre ut på nett, ute og inne i selve Buen, mener Hartmann.

— Er dere for dårlige til å omsette ide til handling, Løfsnes?

— Nei, jeg synes ikke det. Vi jobber kontinuerlig med å utvikle oss, men ikke alle idèer er slik at en enkelt kan gjennomføre dem.

Positivt

Interesseorganisasjonen MHSF har 140 betalende medlemmer. Hvor mange av dem som har valgt å støtte turistkontoret økonomisk har Patricia Hartmann ikke oversikt over, men vet at flere vurderer å kutte støtten dersom ikke løftene blir innfridd.

Hartmann mener det er positivt at turistkontoret tar tak i kritikken, og inviterer næringen for å diskutere hvordan de bedre kan få ut den nødvendige turistinformasjonen. Sosiale medier som Facebook, sammen med ulike «turistapper» ble diskutert som positive tiltak blant de seks-sju fremmøtte fra næringen. I tillegg til turistkontorets ansatte var det representanter fra administrasjon og styre i Buen servering. Det er disse som «server» informasjonen ut til regionens turister.

— Det er ikke kommet flere utmeldelser i kjølvannet av avisoppslagene. Det har i stedet ført til at folk engasjerer seg, sier Løfsnes.