Hvert av brøyteskjærene er cirka fem meter brede. Foto: Kristiansand Airport Kjevik

Kristiansand Lufthavn Kjevik har investert i tre nye maskiner som skal bedre forholdene på rullebanen, taksebaner og flyoppstillingsplass. Senest forrige fredag måtte Norwegians kveldsfly dra tilbake til Oslo fordi rullebanen var for glatt til å kunne lande på.

Kjører brøytetog

– Det gamle vedlikeholdsutstyret vårt hadde nådd sin levetid, og da var det naturlig å ta steget opp en klasse. Opprydningen av rullebanen tar kortere tid, forteller lufthavnsjef Thomas Langeland.

De nye «sope og blåse»-maskinene har påmontert brøyteskjær som er cirka fem meter brede hver.

– Vi stiller dem ved siden av hverandre, slik at de overlapper, i en ende av rullebanen. Vi bruker også en av de gamle maskinene for å få full bredde. Så kjører de i brøytetog over banen. Dette dekker halvparten. Så snur de og kjører tilbake, forteller lufthavnsjefen.

Kortere tid

Avhengig av snømengden brukes andre maskiner for å rydde det som blir igjen. Dette tar totalt 13 minutter; fire minutter kortere enn før.

– Vi jobber for å holde rullebanen sort, altså fri for snø og is. Med de nye maskinene vil det ta kortere tid å rydde banen hvis det faller mer snø enn vi har beregnet og fly på vei mot Kristiansand blir forsinket.