VENNESLA: — Vi er meget fornøyd med at vi fikk ja fra disse. De vil utfylle granskingsutvalget, som jo ellers bare består av pastorer, sier Sigbjørn Rygg, en av de som har frontet opprøret mot lederstilen til pastor Gunnar Jeppestøl de siste ukene.

I tillegg skal politibetjent Wenche Reme Mosvold være med. Hun jobber ved forebyggende enhet, er gift med investor Kurt Mosvold, er datter av entreprenør Jørgen Reme og har lang bakgrunn fra menighetsliv i Salem Øst. Hun svarte ikke på våre henvendelser onsdag.

Håper

— Jeg tror det er lurt å ha inne folk med bred ledererfaring og menighetserfaring til å gjennomgå ting når først situasjonen i Filadelfia Vennesla er blitt så trist som den er blitt. Vi får håpe vi kan lykkes med å finne løsninger, sier Gudmund Sagen til Fædrelandsvennen.

Sagen har bred ledererfaring fra byggebransjen og er i øyeblikket administrerende direktør i Optimera, som blant annet eier Montér-kjeden, men også driver stort innen eiendomsutvikling. Han er også aktiv i det kristne miljøet, på Vikeland bedehus.

Tor-Bjørn Mosvold er pensjonist, og har vært aktiv innen forsikring og skogbruk. Han var også styreleder i Strømmestiftelsen i mange år, og vært aktiv i Salem og Oddernes menighet.

— Situasjonen i Filadelfia er beklagelig, mer er ikke å si før vi har gått inn i dette, sier Mosvold, som mener det er viktig at granskerne har ulike ståsteder.

Pastorstyrt

Fra før er det kjent at tre pastorer skal være med i granskingsutvalget; Åge Åleskjær, Arnfinn Clemetsen og Lars Agnar Rosten. De to førstnevnte leder menigheter som i stor grad er pastorstyrte og ikke normalt demokratisk styrte. Flere medlemmer i Filadelfia Vennesla har derfor vært noe kritiske til om Clemetsen og Åleskjær vil være uhildet nok.

Granskerne skal se på de fleste forhold i Filadelfia Vennesla, etter at menigheten er dypt splittet i forhold til pastor gjennom de siste 19 år, Gunnar Jeppestøl, som beskyldes for dårlig behandling av ansatte og frivillige, autoritært og udemokratisk styre og for liten tilstedeværelse. Jeppestøl har blant annet innført et styre som gir pastoren mye makt. For eksempel er det ledelsen som selv avgjør hvem som skal få lov å gå inn i ledelsen og eldsterådet, ikke medlemmene på menighetsmøtet, som vanlig er i klassiske pinsemenigheter.