KRISTIANSAND: — I dag har vi hatt ekstra mange ombookinger og hotellovernattinger på grunn av hurtigferja «MasterCat» i Kristiansand, sier reiseskadesjef Leif Olav Mjelde i TrygVesta.

Den 10. juli er normalt sett den store forsikringsskadedagen, ifølge tall fra TrygVesta. Nå gir Mjelde «Master Cat» skylden for årets 10. juli-topp. Rundt 4000 passasjerer er hittil berørt av kanselleringene.

— Forsinkelser på ferjer er en typisk forsikringssak om sommeren. Andre sommerskader gjelder ulykker, reisesyke og reisegods, utdyper han. Reiseforsikringen dekker normalt 500 kroner per døgn for dem som står landfast i Kristiansand.

— De fleste «Master Cat»-kundene som har ringt inn til oss i dag har fått dekket en dyrere båtreise med «Color Line», sier Mjelde.

stor pågang.

Ferjeproblemene kom på toppen av de rekordmange reiseskadene 10. juli. Det har skapt telefonstorm hos forsikringsselskapene. Da Fædrelandsvennen ringte TrygVesta startet vi som nummer 60 i køen. Det tok like mange minutter å få svar. Hos If Skadeforsikring traff vi en andpusten kundekonsulent, etter flere minutters ventetid.

— I dag må vi bidra litt ekstra alle mann. Lampen for innkomne samtaler lyser kraftig, bekrefter hun.

Ifølge informasjonskonsulent Ingrid Dreier i TrygVesta har også ekstremværet sin del av skylden for de lange køene.

— Nå er det spesielt stor pågang på grunn av flommen på Østlandet, i tillegg til reiseskader i fellesferien og ferjeforsinkelsen, sier hun.

VENTER BILRUSH

. Nå venter forsikringsselskapet på et rush av bilskader fra og med fredag. Da starter andre pulje fellesferien. På samme utfartshelg i fjor kom det inn 826 bilskader, bare til If Skadeforsikring. Det er 551 flere enn gjennomsnittlig på en hel uke.

På lokalkontoret i Kristiansand sitter en opptatt skadekonsulent Kåre Eirik Nilsen og svarer på henvendelser om bilskader.

— Hit ringer det folk fra hele landet. Vi er nødt til å ha køordninger, hvis ikke blir vi drept av telefoner, sier han.

Hvis du er ille ute i ferien, men vil bruke tiden på noe annet enn summetoner og ventemusikk, anbefaler skadekonsulenten at du oppsøker lokalkontorene direkte.

— Stikk innom med en skademelding eller gå inn på internett, i stedet for å bli sendt hit og dit på telefon, oppfordrer han.

Tekst: Jenny Sandvig

jenny.a.sandvig@fvn.no - 38 11 23 31