KRISTIANSAND: — Vi vil ha en amnestiregel for erfarne båtførere, en overgangsregel for dem som kan dokumentere at de har hatt båt i minimum fem år, sier generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund.Dermed skal alle som kan bevise at de har ført båt i mer enn fem år slippe å ta sertifikatet, hvis det kan dokumenteres av en båtforening eller forsikringsselskap.- Likevel anbefaler vi alle båtførere å ta testen, for deres egen del, sier han. Taust justisdepartement

Statssekretær Terje Moland Pedersen (Ap) i Justisdepartementet bekreftet i helgen overfor NTB at de arbeider internt med spørsmålet om obligatorisk båtsertifikat.- Vi samarbeider nært med forskjellige båtforeninger om dette spørsmålet, og skal i nær fremtid ha et møte der erfaringene etter årets ulykkessommer blir drøftet, sa statssekretæren.Han understreket at overgangen eventuelt må gjennomføres på en lempelig måte, men ville ikke love sjøulkene amnesti.- Det jeg kan bekrefte er at vi alle ønsker en tryggere sommer neste år og at fart, motorstyrke og fartøystørrelse vil inngå i kriteriene, uttalte statssekretæren. Ulike kriterier

I dag kan en 16-åring kjøre båter opp til 15 meter uten noe sertifikat. Kongelig Norsk Båtforbund ønsker at alle fartøy som enten er over åtte meter, har mer enn 34 hestekrefter eller kjører fortere enn 15 knop, skal være sertifikatpliktige.- Det er galskap det som skjer nå, at folk kjøper store raske båter som sin første båt, uten å kunne det grunnleggende, sier Syvertsen.Norges Seilforbund har lagt fram et noe annet forslag.- Vi mener at båter mer enn ti fot, med ti hestekrefter eller som kan oppnå ti knop, bør være sertifikatpliktige, sier generalsekretær Morten Johnsen i Norges Seilforbund.De ønsker dessuten at robåter, windsurfere, seiljoller og seilbåter uten motor skal være unntatt sertifikatordningen.Norges Seilforbund legger videre stor vekt på at sertifikatet skal kunne inndras som sanksjonsmiddel.- Det må gå an å ta sertifikatet fra dem som forbryter seg på sjøen, på samme måte som ved bilkjøring, sier Johnsen. Politiet positive

— Vi ser klart at det er behov for å få opp det generelle kunnskapsnivået blant båtførere, sier Ove Austenaa, koordinator for sjøtjenesten ved Agder politidistrikt.Han er positiv til et forslag som kan bidra til å øke kunnskapene til sjøs. Av de 3291 båtene politibåtene har kontrollert i sommer, har rundt en tredel fått en reaksjon, i form av advarsler, forenklede forelegg og anmeldelser.- Problemet er både uvitenhet, ubetenksomhet og nonchalant holdning, sier han.Trolig vil det bli politiet som må håndheve påbudet om båtsertifikat.- Det er mye som ikke er klart foreløpig, om dette for eksempel skal håndheves med dagens ressurser, så det er vanskelig å si noe mer før det konkrete lovforslaget foreligger, sier Austenaa. Kun teori

Både Kongelig Norsk Båtforbund og Norges Seilforbund mener den nye prøven bør være tilsvarende dagens teoretiske båtførerprøve.- Å ta utgangspunktet i denne allerede eksisterende sertifiseringen er det som er lettest å gjennomføre, sier Syvertsen.Han påpeker at det er en utbredt misforståelse at man må gå på kurs for å ta båtførerprøven.- Sjøfartsdirektoratet har lagt det opp så en kan ta prøven på nett, under tilsyn på teststasjoner over hele landet, sier Syvertsen.helene.tonnessen@fvn.no