Passasjerene har nemlig rett på matpenger og erstatning for tort og svie, skriver Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

— I denne situasjonen er det helt urimelig at flypassasjerer skal sitte igjen med tap. Man skal heller ikke finne seg i å bli avspist med hva som helst mens man venter i timevis på flyplasser, sier jurist Pål Asknes i Forbrukerrådet til ANB.

Flere tusen passasjerer på Kjevik er de tre siste dagene blitt rammet av sykefraværet hos pilotene i SAS Braathens. Ifølge Forbrukerrådet kan ikke flyselskapet fraskrive seg retten til erstatning overfor passasjerene.

— Dette er et forhold som de kunne ha forhindret. Da trer det standardsatser for billighetserstatning i kraft, sier han.

Ved mer enn to timers forsinkelse har flypassasjerene krav på forpleining i form av mat og drikke. Om nødvendig skal også hotellovernatting og skyssutgifter til og fra hotell dekkes. Til og med utgifter til to telefonsamtaler har passasjerene krav på å få dekket, ifølge Forbrukerrådet.

— Reiser inntil 1.500 kilometer skal erstattes med 250 euro, (rundt 1.760 kroner) mens reiser mellom 1.500 og 3.000 kilometer skal erstattes med 400 euro (3.200 kroner). Beløpene kan derimot halveres dersom selskapet er i stand til å tilby ombooking av reisen, sier Asknes.

I løpet av de tre dagene som er gått siden kaoset startet har Forbrukerrådet bare fått 15 henvendelser fra forsinkede passasjerer, melder ANB.

Retten på kompensasjon gjelder ikke hvis flyselskapet kan bevise at kanselleringen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært ungått selv om alle rimelige tiltak er truffet, ifølge Stavanger Aftenblad.