Kristiansand: — 50.000 er veldig mye folk, men sett i forhold til totaltallet på 1,1 million, er det ikke så avskrekkende, mener markedssjef Odd Grønberg i Color Line Kristiansand.For andre år på rad synker passasjertallet over Kristiansand havn betydelig. 2005 bød på 1,17 millioner passasjerer, 48.500 færre enn i 2004. MasterFerries gir økning

Men nå skal trenden snus. Med MasterFerries på plass fra 26. april, i tillegg til Color Line og DFDS, forventer man at trafikken når gamle høyder på nesten 1,3 millioner passasjerer.- Det vil forundre meg mye om ikke totaltallet øker, sier Odd Grønberg.I Kristiansand havn tolker man også 2005 som en mellomsesong, i påvente av den nye ferjeoperatøren.- Det er vanskelig å vite hvor mange MasterFerries vil ta fra Color Line, men det er rimelig å anta at det totale passasjertallet vil øke. Konkurransen når det gjelder pris vil nok slå positivt ut, sier havneinspektør Arne H. Gitmark til Fædrelandsvennen.MasterFerries har varslet 588 avganger i år, og med 900 plasser i katamaranen tilsvarer potensialet en halv million passasjerer på ruten Kristiansand-Hanstholm. Selger godt

På nyåret kjørte Color Line nasjonale salgskampanjer, angivelig for å ta opp kampen med lavprisflyene. Gode salgstall gjør at markedssjefen ser lyst på 2006-sesongen i Kristiansand.- Vi har utrolig god innbooking for sommeren, helt spesielt i forhold til samme tid i fjor. Allerede for et par uker siden hadde vi booket inn en tredel av årets budsjett, opplyser markedssjef Odd Grønberg.Mens ferjeselskapet fortsatt har grep om barnefamiliene, påpeker han at storbyturistene i større grad velger fly. Sammen med det danske turistkontoret jobber nå Color Line iherdig med å belyse de dejlige fordeler med Danmark kontra Syden eller europeiske storbyer.Samtidig tilbys flere billigpakker enn før.- Dette for å komme tidligbookerne i møte, sier Grønberg. Kystlink

Rederiet peker på flere årsaker til fjorårets nedgang i Kristiansand: Kystlink fra Langesund, eller deres egen «Prinsesse Ragnhild», som ble satt inn på den nye ruten Bergen-Stavanger-Hirtshals fra april.Color Line hadde i fjor om lag 90 prosent av ferjetrafikken, mens DFDS-rutene til Newcastle og Göteborg sto for om lag ti prosent. DFDS melder om en viss økning i antall passasjerer, men nedgang i antall biler.Ifølge Statistisk sentralbyrå reiste 2,3 millioner ferjepassasjerer mellom Norge og utlandet i tredje kvartal 2005 (juli-september), over 100.000 flere enn året før.Det lyktes ikke Fædrelandsvennen å få en kommentar fra ferjedirektør Svein Olaf Olsen fra MasterFerries i går kveld.vegard.damsgaard@fvn.no