KRISTIANSAND: — Den høye strykprosenten skyldes først og fremst endringer som er gjort i teoriprøven, forteller Marit Vetås, seksjonsleder ved Statens Vegvesen Vest-Agder.

Fra 1. januar 2006 ble svaralternativene på teoriprøven endret. Tidligere kunne flere av svaralternativer på hvert spørsmål være riktig. I år er spørsmålene stort sett de samme, men nå er bare ett av svarene korrekt.

ØKNING.

Dette har ført til en stor økning i antallet kjøreelever som stryker. I 2005 ble det avholdt 2807 teoriprøver i Kristiansand. 1178 av dem, 42 prosent, endte med stryk. Så langt i 2006 er det avholdt 2143 prøver. I 1322 av tilfellene har eleven strøket, noe som altså tilsvarer 62 prosent. Personer som har strøket flere ganger er medberegnet i tallene for 2005 og 2006. — Strykprosenten er for høy, men det er ikke verre i Kristiansand sett opp mot resten av landet, sier Vetås.

Seksjonslederen mener strykprosenten vil minke utover høsten.

— Strykprosenten har allerede sunket mye i år, og vi tror det vil fortsette. På begynnelsen av året var det veldig mange som ikke besto. Vi var helt oppe i 90 prosent.

Sett bort i fra den nye ordningen med ett svaralternativ, mener Marit Vetås at det også finnes andre grunner til de mange elevene som stryker.

— Det virker som om en del elever ikke kan nok teori. Det var langt flere som gikk på teorikurs tidligere. Mange har nok også problemer med å relatere praksis til teori.

I motsetning til de høye stryktallene på teoriprøven, har den praktiske prøven langt mindre strykprosent, nærmere bestemt 28 prosent.

- KJEDELIG.

Kjørelærere i Kristiansand har merket seg at mange av elevene deres stryker på teoriprøven. Daglig leder på kjøreskolen UFO, Alf Yngve Bjørnstøl, beskriver situasjonen som kjedelig.

— Vi synes det er kjedelig at så mange ikke klarer prøven. Enkelte elever har strøket fire og fem ganger. Da blir de frustrerte.

Bjørnstøl mener at teoristryk går ut over den praktiske kjøreopplæringen.

— Elever som stryker må vente 14 dager før de kan ta prøven på nytt. Dette fører til at de må ha flere timer for å holde kjøreegenskapene ved like mens de venter, forklarer kjørelæreren.

Trenden har lenge vært at kjøreelever dropper teorikurset. Bjørnstøl tror den høye strykprosenten endrer dette. De to siste teorikursene til UFO har vært fulle. I tillegg tilbyr skolen også ekstrakurs.

— Mange trenger hjelp for å lære hvordan de skal takle spørsmålene. De kan stoffet, men blir forvirret av spørsmålene på prøven.