KRISTIANSAND: — Gjør vi ikke noe vil det være kontinuerlig, stillestående kø i store deler av Kvadraturen om et par år. Da snakker vi kollaps, sier Hilde Gulbrandsen i byutviklingsavdelingen i Kristiansand kommune.
En intern gruppe i kommunen jobber nå med drastiske løsninger for å hindre kollaps. Både pisk og gulrot er aktuelt for å få oss til å la bilen stå.
Her er noen ideer:
Dyrere parkering
Bilforbud i enkelte gater
Rushtidsavgift
P-hus under Torvet
Langt færre p-plasser på gateplan
Ny innfartsåre. Det er snakk om å bygge ut Havnegaten fra Arkivet til Gravane som en ny hovedvei. Tunnel vurderes.
25.000. - Vi er oppe i 25.000 biler i døgnet i Vestre Strandgate. Det er nesten over grensen av hva gata tåler før det går i stå, sier Grøvan.
Festningsgaten har over 20.000 biler i døgnet og nærmer seg kollaps. Krysset på Rundingen ved Lundsbroa nærmer seg det samme.
— Når kjøpesenter ved Euroterminalen og Dronningens gate samt leiligheter i Nybyen, på Tangen og Silokaia kommer, vil rett og slett veinettet bryte sammen, sier Grøvan.
Selv om Kristiansand satte norgesrekord i bussøkning da metroen kom, fortsetter bare bilismen å øke.
DRAMATISK. Ordfører Jan Oddvar Skisland snakker om en dramatisk utvikling - som er nødt til å møtes med kraftige virkemidler.
— Vi ønsker jo folk til sentrum, men vi må sørge for at færre tar med seg bil, sier ordføreren.
Styreleder i P-selskapet Mona Drange (SV) er skeptisk til flere p-hus, fordi hun mener det like gjerne fremmer biltrafikk som reduserer den.
— P-hus under Torvet tas for gitt, men er altså ikke vedtatt noe sted, sier hun.
— Vi er nødt til å prioritere p-hus under Torvet nokså fort. Og aller helst med gjennomkjøring, slik at du kan kjøre inn både fra Børsparken og Festningsgata, sier Grøvan.
Leder i Kvadraturforeningen, Sigurd Tvedt, reagerer på at økt trafikk sees på som et problem.
— Vi må ikke begrense den, men lære å håndtere den. Løsningen er et stort p-hus, sier han.
SNOBBENE . Kremmeren vil også ha flere offentlige p-plasser.
— Vi må gjøre noe med alle snobbene, altså tannleger og advokater som lar bilene stå langs gatene hele dagen. De må vekk, sier han.
Tvedt minner om at p-selskapet har én million kroner i overskudd per måned.
— Da er det penger til å løse dette på en grei måte, mener Tvedt.