KRISTIANSAND: — Gjør vi ikke noe vil det være kontinuerlig, stillestående kø i store deler av Kvadraturen om et par år. Da snakker vi kollaps, sier Hilde Gulbrandsen i byutviklingsavdelingen i Kristiansand kommune.

En intern gruppe i kommunen jobber nå med drastiske løsninger for å hindre kollaps. Både pisk og gulrot er aktuelt for å få oss til å la bilen stå.

Her er noen ideer:

Dyrere parkering

Bilforbud i enkelte gater

Rushtidsavgift

P-hus under Torvet

Langt færre p-plasser på gateplan

Ny innfartsåre. Det er snakk om å bygge ut Havnegaten fra Arkivet til Gravane som en ny hovedvei. Tunnel vurderes.

25.000. - Vi er oppe i 25.000 biler i døgnet i Vestre Strandgate. Det er nesten over grensen av hva gata tåler før det går i stå, sier Grøvan.

Festningsgaten har over 20.000 biler i døgnet og nærmer seg kollaps. Krysset på Rundingen ved Lundsbroa nærmer seg det samme.

— Når kjøpesenter ved Euroterminalen og Dronningens gate samt leiligheter i Nybyen, på Tangen og Silokaia kommer, vil rett og slett veinettet bryte sammen, sier Grøvan.

Selv om Kristiansand satte norgesrekord i bussøkning da metroen kom, fortsetter bare bilismen å øke.

DRAMATISK. Ordfører Jan Oddvar Skisland snakker om en dramatisk utvikling - som er nødt til å møtes med kraftige virkemidler.

— Vi ønsker jo folk til sentrum, men vi må sørge for at færre tar med seg bil, sier ordføreren.

Styreleder i P-selskapet Mona Drange (SV) er skeptisk til flere p-hus, fordi hun mener det like gjerne fremmer biltrafikk som reduserer den.

— P-hus under Torvet tas for gitt, men er altså ikke vedtatt noe sted, sier hun.

— Vi er nødt til å prioritere p-hus under Torvet nokså fort. Og aller helst med gjennomkjøring, slik at du kan kjøre inn både fra Børsparken og Festningsgata, sier Grøvan.

Leder i Kvadraturforeningen, Sigurd Tvedt, reagerer på at økt trafikk sees på som et problem.

— Vi må ikke begrense den, men lære å håndtere den. Løsningen er et stort p-hus, sier han.

SNOBBENE . Kremmeren vil også ha flere offentlige p-plasser.

— Vi må gjøre noe med alle snobbene, altså tannleger og advokater som lar bilene stå langs gatene hele dagen. De må vekk, sier han.

Tvedt minner om at p-selskapet har én million kroner i overskudd per måned.

— Da er det penger til å løse dette på en grei måte, mener Tvedt.