FARSUND: — Bomstasjonen som kommer like sør for Ulland vil ikke komme i drift før i 2008. Folk skal få slippe å betale før de får noe igjen for bompengeavgiften, sier prosjektleder Kjell Soltvedt i Statens vegvesen.

Både bomstasjonen på E 39 over Kvinesheia og riksvei 43 mellom Lyngdal og Farsund ble tatt i bruk lenge før bilistene kunne ta i bruk de nye veiene.

Totalt skal 17 kilometer av riksvei 465 mellom ny E 39 på Opofte og Farsund bygges ny eller utbedres. Mesta vant kontrakten om å bygge de 6,8 kilometerne mellom Sande og Hanesund. Som en del av denne traseen skal det bygges en 3,3 kilometer lang tunnel gjennom Ravneheia. Denne nye traseen blir ikke bare mindre bratt, smal og svingete enn dagens, men også fire kilometer kortere.

Mesta har forpliktet seg til å få ferdig den knappe sju kilometer lange veitraseen til høsten 2008, og kontrakten er i utgangspunktet på 118 millioner kroner.

Fylkespolitiker Erik Müller (SV) bor selv i Herad i Farsund, og vil få redusert kjøreavstanden ut til Farsund sentrum med 10 minutter.

— Det har vært stor lobbyvirksomhet overfor departement og samferdselspolitikere på Stortinget for å få mer penger til Listerpakken. Jeg tror vi skal klare å få dette vel i havn, sier Erik Müller.

For å få penger til denne traseen har andre prosjekter i Listerpakken, som noen i Farsund sentrum, måtte utsettes. Det mangler også penger til å utbedre og ruste opp den delen av riksvei 465 som ikke er omfattet av kontrakten med Mesta.

Leder av Listerrådet og ordfører i Flekkefjord, Sigmund Kroslid, hadde denne uken møte med samferdselsminister Liv Signe Navarsete for å be om mer penger til å få sluttført veiprosjektene som inngår i Listerpakken.

— Vi fikk ingen løfter, men er lovet en videre dialog. For Lister-regionen er det avgjørende at alle veiprosjektene blir gjennomført som forutsatt, slik at vi kan nå målet om å fremstå som et felles bolig- og arbeidsmarked. En ferdigstillelse av riksvei 465 vil også være avgjørende for å kunne få til gode bussforbindelser mellom kommunene, sier Sigmund Kroslid.

Statens vegvesen forventer at ÅDT (gjennomsnittlig døgntrafikk gjennom året) på riksveien vil øke fra 300 til 1000 kjøretøy.