GRIMSTAD: — Hvor mye som er gevinst og hvor mye som bare er omdisponering av verdier, kan jeg ikke si. Jeg vet det ikke, sier administrerende direktør Hans Richard Hansen i IUM Ship Management AS i Grimstad.Selskapet han leder er datterselskap av Ugland International Holding Plc, som er børsnotert i London og har Andreas Ove Ugland som største enkelteier. Nå har Ugland International Holding solgt sin andel i bilskiprederiet HUAL til medeieren gjennom 30 år, rederiet Leif Høegh & Co. Prisen er - i følge Nettavisen - 3,1 milliarder kroner!- Dermed er den største enkeltaktiviteten i Ugland International Holding borte fra selskapet, fastslår Hans Richard Hansen.Tilbake ligger seks kjøleskip, selskapet Autoport i USA, som driver med behandling og eksport av biler, samt altså Grimstad-selskapet IUM Ship Management AS.- Det har pågått to prosesser parallelt i Ugland International Holding Plc. Den første er brakt til veis ende i og med dette salget, den andre går ut på at Andreas Ove Ugland har tilbudt de andre aksjonærene i selskapet å kjøpe deres andeler og ta selskapet av børs. Han kjøpte en post før jul som gjorde at han kom over grensen som medfører tilbudsplikt, og har fulgt opp som han skal. Det går nok mot at han overtar hele selskapet, forteller Hansen.Uglandselskapets internasjonale karakter kommer for øvrig til syne når Fædrelandsvennen skal prøve å innhente kommentarer. I Grimstad sies det først at vi må snakke med toppsjefen Jonathan Palmer på Cayman Island. På Cayman oppgis det at han er i London, mens London-kontoret kan fortelle at han er i Norge!- Tror han er underveis, opplyser den imøtekommende Hans Richard Hansen i Grimstad.I følge Nettavisen er HUAL verdens største transportør av biler, lastebiler og annen rullende last. Ugland- og Høegh-rederiene gikk sammen om å etablere selskapet i 1970 - HUAL stod opprinnelig for «Høegh Ugland Auto Liners».Nå har Kreditkassen og DnB sammen finansiert Høeghs kjøp av Uglands HUAL-andel, men det ligger også an til at børsnoterte Leif Høegh & Co skal utvide aksjekapitalen med en halv milliard kroner for å få alt på plass. I dag er rederiet verdsatt til drøye 2,5 milliarder på Oslo Børs.