Selv om SAS regnes som et meget sikkert selskap å fly med, har det vært flere hendelser de siste årene som har gitt selskapet riper i lakken. Senest for et par uker siden kjørte et F 50-fly fra SAS ut på rullebanen på Evenes flyplass i det et fly fra Braathens var i ferd med å lande. Braathens flyet måtte avbryte landingen for å unngå kollisjon med SAS-flyet.Det har også vært hendelser der instrumentene i cockpit har indikert feil under flyving. Selv om dette viser at sikkerhetssystemene ombod i SAS-flyene fungerer, egner ikke slike hendelser til å skape tillit hos publikum.For bare 14 dager siden viste NRK TV programmet "SAS' svarte boks" der det rettes knallhard kritikk mot sikkerheten i selskapet. Siden tidlig på 80-tallet har hensynet til punktlighet og å vinne kampen om de attraktive businessklasse-passasjerene gått foran de strenge kravene til sikkerhet. Tidligere flyvesjef i SAS, Johan Juhlin, har reagert sterkt på utviklingen og har tatt dette opp med styret, uten at det er blitt reagert.Også kapteinen på flyet som i 1991 måtte nødlande etter avgang fra Arlanda, Stefan Rasmussen, fortalte i TV-programmet oppsiktsvekkende om hva som lå bak havariet.Til tross for de mange "hendelsene" de senere årene, rangeres likevel SAS som et av de sikreste selskapene med en svært lav ulykkesfrekvens per passasjerkilometer. Den siste store ulykken som kunne ha fått katastrofal utgang var 27. desember 1991. Da måtte et MD 80-fly nødlande etter avgang fra Arlanda. Flyet brakk i tre deler og totalhavarerte, men ingen av passasjerene omkom.SAS tok på seg skyld for ulykken fordi havarikommisjonen mente utilstrekkelige instruksjoner og for dårlig utdanning førte til havariet.En annen stor ulykke der ingen omkom var den mislykkede landingen på John F. Kennedyflyplassen i New York i februar 1984. Ett plan med 177 passasjerer havnet da i havet etter att det landet for langt in på banan og kjørt av. Piloten ville ikke dra på gasen og gjøre ett nytt landingsforsøk ettersom han da måtte vente over flyplassen en hel time.Ulykken i Milano er den fjerde som SAS rammes av der passasjerer er omkommet. I januar 1969 omkom 15 mennesker da en DC-8 i dårlig sikt landet i havet utenfor Los Angeles. Alle 42 omkom da en Caravelle i januar 1960 krasjet på flyplassen i Ankara. I juli 1948 omkom alle 32 passasjerer da en DC-6 krasjet i Northwood, USA.