BIRKENES: — I det siste har Kleivstykket kommet på banen. Jeg kunne tenke meg at vi gikk inn i dialog med grunneieren, Mathias Birkeland, og lar Natveitåsen litt i bero. En eventuell utbygging av Kleivstykket kan gi oss rom og tid, sa ordfører Harald Vestøl (H). Mot åtte stemmer ble det vedtatt å utsette hele den vanskelige saken om utbygging av Natveitåsen.- Det viktigste er å få byggeklare tomter. Forslaget fra ordføreren er godt. Kanskje vil en utbygging her dekke behovet i et par år, sa en fornøyd teknisk sjef, Geir Ove Tørnkvist. Og slik ble det altså, selv om flere ga sterkt uttrykk for ønsket om å få tatt et vedtak i saken.Det springende punktet i striden omkring Natveitåsen er hvor veien inn i feltet skal gå. Fra Tveideveien - der man må krysse «lina», den gamle jernbanetraseen, og der mye av trafikken nødvendigvis må gå der mange skolebarn ferdes - eller fra Lillesandsveien.- Inn bakveien

Ole Tobias Haugland (A) talte varmt for Tveide-alternativet.- Det vil føles som om man kommer inn i feltet fra baksiden om Lillesandsveien velges. Og avkjørselen føles avsides. I tillegg blir tomtene dyrere med denne veien, og vi ønsker en sosial boligbygging, sa han. Og la til at han trodde mange ville kjøre barna til skolen om alternativet ble Lillesandsveien.Nils Kåre Belland (H) blåste av dem som hevdet at en høyere tomtepris ikke hadde betydning.- Klart det har betydning! I beste fall blir tomtene 20-30.000 kroner dyrere med Lillesandsvei-alternativet, i verste fall 135.000. Det vi trenger, er en holdningsendring blant barna. De kan gå gang- og sykkelveien, det er ytterst få av dem som behøver å gå i Skolebakken, sa han.De fleste var uenige:- Barnas kommunestyre ønsker ikke mer trafikk. Skulle det skje noe i Skolebakken, ville jeg tatt noe av skylden på meg om vi bestemmer oss for Tveideveien, sa Thorvald Svaland (KrF).På det forrige møtet hadde KrFs Ole Morten Vegusdal foreslått å legge avkjørselen nordover mot Kalvåsen. Hanne Alnes i ViaNova var sterkt kritisk til denne løsningen, med høye fjellskjæringer og inngrep i et helhetlig landskap.Det var tydelig at flertallet av de folkevalgte ønsket en løsning øst mot Lillesandsveien, for å skille harde og myke trafikanter. Et usikkerhetsmoment er imidlertid at Heldal Entreprenør AS - som ønsker å bygge ut et tilgrensende område - bare vil være med på en kostnadsfordeling med ett av Tveidevei-alternativene som det valgte. Dermed reduseres antall tomter fra 126 til 62.Faller Heldal bort, blir utbyggingen mindre - og dermed dyrere for hver enkelt huseier. Tveide-alternativene vil føre til tomtepriser på rundt 250.000 for 500 kvadratmeter. Med avkjørsel mot Lillesandsveien - og uten Heldal - blir prisen 377.000. - Å selge en tomt på et halvt mål til 400.000 er umulig! sa teknisk leder Geir Ove Tørnkvist.Nå får imidlertid politikerne en tenkepause.