KRISTIANSAND: Måleresultatet viser en promille på 0,6, ifølge Rettstoksikologisk Institutt i Oslo. — Jeg kan bekrefte at det ble påvist promille hos den personen som ble funnet i førersetet på ulykkesbilen, sier Yngve Svendsen, leder for Det særskilte etterforskningsorganet for politisaker (Sefo.)De nærmeste pårørende er allerede informert om måleresultatet.Svendsen ønsker ikke å spekulere i spørsmålet om promillen kan ha hatt noe å si for ulykken.- Det blir umulig å si noe sikkert om, sier Svendsen. Stakk av

Promilleresultatet kan imidlertid forklare hvorfor bilen med de fire kristiansandsungdommene ikke stoppet da en politipatrulje kjørte etter den natt til torsdag 10 oktober.Politipatruljen, som overvåket trafikken ut av Kristiansand denne kvelden, observerte ulykkesbilen i det den i stor fart kjørte ut av byen og oppover riksvei 9. Politiet satte på blålys og kjørte etter. Ulykkesbilen svingte ut i motgående kjørefelt for å gå klar av fotoboksen som står i veikanten ved Klappane. Farten var så høy og kjøringen så vinglete at politipatruljen slakket på farten og lot bilen kjøre fra dem. De fulgte imidlertid etter på god avstand. I god stand

På Dalane, noen kilometer nord for Kristiansand braste den gamle Golfen inn i en lyktestolpe og kom i brann. Alle de fire i bilen ble drept.Ifølge en rapport fra Biltilsynet i Kristiansand var det ingen tekniske feil eller mangler på den 17 år gamle Golfen som kan forklare hvorfor den kjørte av veien.Farten i den slake venstrekurven kan ifølge Biltilsynet ikke ha vært lavere enn rundt 103 km/t. Vitneobservasjoner kan tyde på at den var en del høyere. Rundt 150 km/t. har vært antydet av vitner, men dette er naturlig nok usikre anslag.Sefo har gransket den tragiske ulykken, fordi en politipatrulje var involvert. Men etterforsknkingen har bekreftet politifolkenes forklaring om at de ikke gjennomførte en bilforfølgelse.- Vi regner med at saken er ferdig etterforsket fra vår side om få dager, sier Svendsen.