KRISTIANSAND: Risiko— og sårbarhetsanalysen (ROS) som ble lagt for de to Agder-fylkene anser en større skipsulykke utenfor landsdelen som svært sannsynlig.

– Man kan dra konklusjonen at det er sannsynlig til meget sannsynlig at en større skipsulykke vil finne sted innen en fem til femtenårsperiode, med risiko for konsekvenser som kan spenne fra alvorlig til kritisk, heter det i analysen.

SE OGSÅ: Skip på grunn utenfor Langesund

SE OGSÅ: Fjord Champion i brann utenfor Søgne

Konsekvensene kan bli fra moderat til kritisk, sett fra miljømessig og økonomisk perspektiv.

Trygge havner hvor skader kan utbedres eller man kan få kontroll på situasjonen trekkes fram som viktig. Skipsulykkene med Fjord Champion utenfor Søgne og Full City-ulykken ved Langesund fikk begge miljøkonsekvenser for Sørlandet. Da M/S Stavfjord eksploderte og sank utenfor Skjernøya i Mandal i 1993, fikk det også konsekvenser for landsdelen.

Det er ikke bare større skip som utgjør en risiko for ulykker.

Om lag halvparten av norske fritidsbåter er å finne på Sørlandet og Østlandet. Mange er innom Sørlandet og båtene blir stadig større.

Det er ikke krav om brannhemmende materialer, brannsikre skott eller slukkemidler. Brann og ulykker med fritidsbåter trekkes fram som ulykkesårsak.