KRISTIANSAND: Det var søndag kveld rundt klokken 18.00 at Reidun Madsen skulle kjøre inn til Kristiansand. Da hun kom til Fidjebakken på E 39, om lag 100 meter før rundkjøringen til Hellemyr og Slettheia, så hun plutselig to steiner komme fra fjellskrenten mot bilen.

Kvakk til

– Jeg så steinene komme og rakk å bremse ned, men jeg bråbremset ikke. Jeg så ikke hvor de traff, men kvakk skikkelig til, sier Søgne-kvinnen.

Ifølge Madsen skal minst to steiner ha kommet mot bilen, den største må ha vært på rundt 10–15 centimeter.

Hun stoppet i nærmeste busslomme for å sjekke skaden. Tankene kom raskt til ulykken på E 39 ved Trysbakkene i juli i fjor, da en mann mistet livet etter at en stein raste ned gjennom takluka.

– Det kunne fort gått veldig mye verre, sier Madsen, som forundrer seg over at noe slikt kan skje på en plass der fjellet er sikret med nett.

– Falsk trygghet

– Det skal jo ikke kunne skje. Det blir jo en falsk trygghet hvis det ikke hindrer ras, sier hun.

Skadene på panseret og frontlykta er store på den ett år gamle bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

NY BIL: Volvoen til Reidun Madsen er kun ett år gammel. Skadene på panseret vil trolig koste flere tusen kroner og bety et verditap på forsikringen hennes. Foto: Magnus Stedje Fossen

– Det med pengene er nå en ting, men dette kunne jo fort ha gått mye verre hvis steinen hadde truffet frontruta i stedet for, sier Madsen.

– Aldri helt sikkert

Avdelingsleder for Statens vegvesen i Vest-Agder, Johan Mjaaland, sier at man aldri kan gardere seg hundre prosent mot ras.

– På stedet der dette skjedde, er det sikring med både nett og bolter. Men fjell er levende materiale og steiner kan fortsatt løsne som følge av sprekker, vind, rotsprengninger og andre ting, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SKAL PÅ BEFARING: Vegvesenet skal sjekke om det kan rase flere steiner fra denne fjellsiden på E 39. Foto: Magnus Stedje Fossen

Befaring

Mjaaland har selv vært i kontakt med Madsen, og representanter fra veivesenet skal befare stedet for å se på området og om det må gjøres flere tiltak for å forhindre eventuelle nye ras.

– Vi ser alvorlig på alt som skjer av rashendelser, for konsekvensene kan være svært alvorlige, som vi vet fra før av, sier avdelingslederen.

Mjaaland har anbefalt Madsen å søke veivesenet om erstatning for de skadene hun fikk på bilen.