KRISTIANSAND: Movember nærmer seg slutten, og ifølge de siste tallene fra kreftforeningen har 17 500 menn registrert seg i Norge. Det innsamlede beløpet fra kampanjen nærmer seg tre millioner kroner.

– Så langt har kampanjen vært en stor suksess. Movember er ikke bare et symbol og en gimmick, det er veldig mange som støtter kampanjen, forteller pressesjef Terje Mosnesset i kreftforeningen i Kristiansand.

Målet med kampanjen er å samle inn penger og skape oppmerksomhet rundt menns helse, med fokus på prostatakreft. Mosnesset håper barte-kampanjen vil gjøre det samme for menn, som Rosa sløyfe-aksjon har gjort for kvinner.– Mange menn synes det er gøy å ha sin egen aksjon. Kreftforeningen håper at barten skal være en døråpner for å få menn til å snakke om egen kreft og helse, sier han.

– Stor betydning

Etter at den første movember-mustasjen så dagens lys i Australia i 2003, har budskapet spredd seg til en rekke land. PR-ekspert Kjell Terje Ringdal tror movember har stor betydning for folk.

– Det er en god og fysisk idé som gjør det mulig for menn å vise sympati for kreftsaken. Kampanjen er tydelig og tidsavgrenset, og bidrar til at folk kan ha det litt gøy om et alvorlig tema, påpeker Ringdal.

Han tror at kjendiser som Davy Wathne og Aksel Lund Svindal er med i kampanjen, bidrar til å øke motivasjonen hos vanlige folk.

– Det blir som et tegn, som en liten motebølge som kommer og går. Wathne må jo ha tv-historiens styggeste og mest effektive bart, flirer PR-eksperten.

Liten motebølge

Ringdal innrømmer at vi ser flere barter på gaten, enn antallet registrerte barter. Likevel tror han også de som ikke har registrert seg bidrar til å støtte kampanjen.

– Nettopp fordi det er hipt å ha bart, gjør at det har sin virkning, påpeker PR-eksperten.

Han ser på kampanjen som en liten motebølge som kommer og går, og synes det geniale med ideen er at du kan føle et fellesskap med andre menn.

De innsamlede midlene i Norge går til kreftforeningen og europeisk kreftforskning, som støttes av Movember Global Action Plan, et globalt tiltak som arbeider forskningssamarbeid om prostatakreft.