MANDAL: Mannen fra Søgne satt fastklemt i to og en halv time da to vogntog og en lastebil kolliderte ved Arendal 3. juni 1998. En sjåfør omkom, Olaussen ble skadet for livet.

— Politikerne prater og prater. Pengene har vi. Nå må de snart begynne å se på lidelsene. En drept berører i alle fall 60 mennesker alvorlig – og koster millioner også, sa han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SATT FASTKLEMT: Hjelpemannskapene jobbet i to og en halv time med å få løs Asbjørn Olaussen etter ulykken 3. juni 1998. Han var bevisst hele tiden, og ble sendt til Aust-Agder Sentralsjukehus etterpå. Dette bildet trykket Fædrelandsvennen dagen etter ulykken. Foto: Kristen Taraldsen

Olaussen var skuffet på folkemøtet om vei i Mandal torsdag. 150 i salen krevde firefelts vei fra Kristiansand så fort som mulig.

Planene som foreligger kommer dem ikke akkurat i møte:

Mindre vei enn mange tror

På E 39 har veivesenet inne kun 1,8 milliarder kroner til ny vei fra Søgne vest til Lindenes øst de neste ti årene. Men veien koster fem milliarder. Uten ekstrapenger blir det snakk om en delt utbygging.

— Og dette er forutsatt at regjeringen neste år velger veiplanen med pluss 45 prosent bevilgninger. Får vi ikke det alternativet, ryker de 1,8 milliardene også. Da er det en katastrofe for Vest-Agder, sa veivesenets Johan Mjaaland.

Der køen står, mellom Søgne og Kristiansand, vet ingen helt hva som skal skje. Bypakken for Kristiansand er ikke klar ennå. Øker ikke Stortinget rammene vesentlig, vil ny Varoddbro, ny vei til Kjevik og noen hundre meter vei ved Vigeland være den samlede veibyggingen i Vest-Agder fram til 2023.

Politikerne lovet

Det er de faktiske forhold, men på møtet lovet politikere fra flere partier at mandalittene og vestegdene vil få ny vei og mye vei mye fortere.

Høyres Siri A. Meling fra Rogaland: — Vi vil ha firefelts helt til Stavanger – og vi skal bevilge vesentlig mer enn dagens regjering.

Frps Bård Hoksrud, Telemark: - Ulykkene koster 28 milliarder i året. Vi har oljepenger. Vi skal bygge bred firefelt til Stavanger, ikke smal som Høyre vil. Og vi skal gjøre det uten bompenger.

KrFs Kjell Ingolf Ropstad, Aust-Agder: - Vi lover minimum pluss 45 prosent til vei i neste nasjonale transportplan. KrF på Sørlandet ønsker pluss 65 prosent. Vi skal kjempe for E 39. OG vi er mer for vei enn vi er imot bompenger.

Aps Gorm Kjernli, Akershus: - Regjeringen legger fram nasjonal transportplan neste år. Veksten blir minimum 45 prosent. E 39 ved Mandal er en viktig del av korridoren opp Vestlandet.

Mona Dahl er mor til gutten som kjørte bilen da fire ungdommer døde i Trysbakkene i fjor. Hun er også lei av å høre om vei. Hun vil ha dem bygget.

— Jeg mistet Thor Egil. Like etter kom midtdelerne. Jeg får ikke gjort noe med det. Men nå må det bygges veier med midtdeler før ulykkene skjer. Vi må få moderne veier. Kun firefelts er godt nok, sier hun til Fædrelandsvennen.

Bekreftet feil tall

NHOs Trond Madsen mener landsdelen nå må samle seg om firefelts vei fra Kristiansand til Stavanger, og forlate veivesenets ønsker om midtdeler-vei uten fire felt. Når veivesenet mener trefelts holder, mener Madsen de baserer seg på altfor små vektstall.

Johan Mjaaland bekreftet dette på møtet torsdag.

— Vi har sagt fra mange ganger, men vi må regne på de snitt-tallene departementet gir oss, sa han, og var enig med NHO i at man da ikke får med seg at befolkningen øker mer og at veksten er sterkere i Rogaland og Agder enn andre steder.

Møteleder Jon P. Knudsen syntes det var oppsiktsvekkende at veivesenet planlegger med tall de vet ikke er riktige, og minnet om at veier da kan bli gammeldagse allerede før de er bygget.