ÅPNING: Her ved Viadukten ser Ragnar Langfeldt for seg en tunnelåpning. Foto: Hans Jacob Brekke

LILLESAND: — Dette vil binde sammen områdene på begge sidene av veien på en helhetlig måte, sier gruppeleder Ragnar Langfeldt i Lillesand Høyre.

Ideen om å legge en knapp kilometer av riksvei 420 (gamle E 18) i tunnel ble første gang lansert under arbeidet med Dovre-planen i fjor. Men den gang ble den bare hengende i lufta.

Nå jobber Lillesand kommune med en tilsvarende reguleringsplan for det tilgrensende området på Stykkene. Langfeldt, som også er leder av planutvalget, mener tunnelideen nå må utredes skikkelig.

ÅPNING: Her ved Viadukten ser Ragnar Langfeldt for seg en tunnelåpning. Foto: Hans Jacob Brekke

— Praktfull utnyttelse

Høyrepolitikeren ser for seg at veien går under jorda ved Stansefabrikken, og kommer ut igjen ved Viadukten.

— Her er det en naturlig grop, hvor veien kan legges i et rør. Dette vil gjøre at vi får utnyttet hele dette området på en praktfull måte. Her ligger det store verdier for fremtiden, sier Langfeldt.

Han er svært engasjert når han snakker om de mange mulighetene en tunnel vil kunne åpne.

Byggegrenser

Pålagte byggegrenser inn mot riksveien reduserer i dag kommunens handlingsrom betydelig. Lillesand kommune har ubrukte arealer på nordsiden av veien.

— En tunnel vil gjøre at store områder blir tilgjengelig for boligbygging og at kontakten mot sentrum for beboere på den andre siden av veien vil bli betraktelig bedre. Vi vil på denne måten utvide det sentrumsnære området, sier Langfeldt.

Samtidig mener han at utbygging av omsorgsinstitusjonen Dovreheimen, på sørsiden av veien, kommer til å tvinge seg fram når eldrebølgen slår inn for fullt.

Petter Toldnæs (V) er enig i Langfeldts argumenter, men mener det var Venstre som foreslo tunnel under behandling av Dovre-planen. Da fikk de beskjed om at det ville bli for kostbart.

Toldnæs synes imidlertid det er positivt hvis en tunnel kan realiseres.

— Det hadde vært kjempepositivt om vi hadde fått til dette, og det ville bety utrolig mye for utviklingsmulighetene i disse områdene, sier han.

Ser til Kristiansand

Forbildet er Kristiansand, som gjorde noe av det samme da E 18 ble senket ned i Oddernes-tunnelen.

— Oddernes ble et flott og helhetlig område på Lund etter at veien ble fjernet. Det vil vi også få til her, sier Langfeldt.

Foreløpig er ikke denne tanken mer enn nettopp det. Tiltaket er imidlertid drøftet med Statens vegvesen.

— Det er jo moro at folk har litt spenstige ideer og tenker litt utenfor boksen, kommenterer avdelingsdirektør Erling Jonassen i vegavdelingen i Aust-Agder.

- Fryktelig kostbart

Han må likevel helle litt kaldt vann i årene på tunnelentusiastene.

— Dette er jo et prosjekt som vil bli fryktelig dyrt. Og jeg vil ikke tro at verken fylket eller staten vil betale. Det er jo et kommunalt initiativ for å utvikle Lillesand kommune, sier Jonassen.

Til sammenligning kostet Oddernes-tunnelen omtrent en kvart million per meter da den ble bygget. Riktignok i fire felt.

— Vi er klar over at dette ikke blir billig. Men jeg mener at vi har en plikt til å sjekke mulighetene for å gjøre dette i forbindelse med den nye områdeplanen. Så får vi heller ta beslutningen når vi har tallene på bordet. Vi må veie den økonomiske gevinsten vi får opp mot kostnadene, sier Ragnar Langfeldt.