— Vi ser ingen grunn til å forfølge teorien om eventuelle elektronikkfeil videre, sier sjefingeniør Erik Aalling i Det Norske Veritas (DNV).

— Men vi er selvsagt opptatt av at elektroniske systemer i kjøretøy blir utviklet og konstruert på en måte som gjør at eventuelle feil ikke går ut over trafikksikkerheten, sier han.

Nødstopp

Mars i fjor fortalte en bilfører at gasspedalen i hans Toyota Prius hadde hengt seg opp på E 18 ved Lillesand. For å stoppe, kjørte han bilen i autovernet.

Toyota Norge fant i etterkant ikke noe galt ved denne bilen. På verdensbasis har bilselskapet kalt tilbake flere millioner biler etter feil med gasspedaler som har kilt seg - men Prius-modellen har ikke vært blant dem.

Løse matter

I rapporten DNV nå har utarbeidet for Statens vegvesen, slår granskningen fast at det er mulig å blokkere gasspedalen med en løs dørmatte. Toyota Norge har tidligere henstilt Prius-eiere om å feste mastene forsvarlig med klips.

Dette var dog ikke tilfellet ved Lillesand, etter hva slektninger av føreren uttalte etter hendelsen. Føreren mente tidlig aksellerasjonen var på grunn av elektronikkfeil.

Kan bremse

- DNV hadde ikke tilgang til tilstrekkelig med opplysninger til å kunne undersøke om elektronikkfeil kunne være en sannsynlig årsak til hendelsene, uttaler Aaling.

I rapporten til Det Norske Veritas fastslås det at det er fullt mulig å sakke farten på Prius II-modell med bremsepedalen - selv i et tilfelle der gassen er fastlåst.