KRISTIANSAND: — Det blir ingen stor butikk, men en kul butikk, som er i Robins Hood sin ånd. Det vil si en lokal sjappe som fungerer som en motor for det lokale skatemiljøet, sier daglig leder ved Robins Hood i Kristiansand. Bjørnar Bruskeland.

Lørdag åpner skatebutikken som har holdt til i Kristiansand i sju år, sin andre franchiseforretning. Denne gang på Karmøy. Fra før av finnes det en i Arendal.

Vil spre merkevaren

— Hovedgrunnen til at vi gjør dette er at vi ønsker å utvide Robins Hood som merkevare, sier Bruskeland.

Ved å etablere en ny franchiseforretning får Robins Hood i Kristiansand mulighet til å selge sin egen kles- og brettkolleksjon til nok en by og på den måten øke omsetningen i egen butikk.

— Kolleksjonen har utgjort en stor del av omsetningen vår, og vi regner med det blir slik på Karmøy også, sier butikksjef Robin C. Staaf i Kristiansand.

Bak ham henger plagg og skateboard med butikkens logo.

— Og det bor 40.000 mennesker på Karmøy og Haugesund ligger bare ett kvarter unna, påpeker Bruskeland.

Hjelpes av egen merkevare

Og det er viktig å utvide kundepotensialet. Til tross for flere gode år i sentrum, merker også Robins Hood den økte konkurransen fra kjøpesentrene.

— Når det gjelder driften her i byen er den resultatmessig bedre, noe som skyldes økt salg av Robins Hood-kolleksjonen til nye butikker, men vi har mistet noe av omsetning i selve butikken de siste par årene, medgir Bruskeland.

Merker konkurransen

Han forklarer nedgangen med en generell trend som nå gjør seg synlig i sentrum, noe også den store varehandelsundersøkelsen som ble presentert tidligere denne uken av Sparebanken 1 SR Bank langt på vei bekrefter. Den viser at omsetningen har gått ned med 1,1 prosent i Kvadraturen.

— Men vi har lyst til å vise at det går an å drive nisjebutikk i sentrum, sier Bruskeland, som mener det har mer sjarm å skate i byen enn «å surre på et senter».

Ifølge Bruskeland utgjør deres kolleksjon omkring 25 prosent av den årlige omsetningen i butikken, mens hardwareavdelingen utgjør om lag 30 prosent.

Staaf tror at noe av grunnen til at de i stor grad lykkes er deres engasjement i byens skatemiljø.

— Vi er aktive i miljøet og forstår behovet til skaterne. Samtidig så må en legge seg på et konsept hvor man har mote i tillegg til alt utstyret. På den måten favner man et større publikum, forklarer han.

Flaggskip

- Hvor og når kommer den neste franchiseforretningen?

— Det vet jeg ikke, humrer Bruskeland og legger til:

— Det er veldig avhengig av om noen vil starte opp, men drømmen må være å lage et ordentlig flaggskip i Oslo. Utfordringen for oss er å finne riktige personer til å gjøre det.