Ole Rath

AGDER : I dag la Trygg Trafikk fram en undersøkelse som viser at voksne på landsbasis har blitt bedre til å bruke refleks. Men Vest-Agder kommer dårligst ut på landsbasis med kun 17 prosent voksne refleksbrukere.

Kommer aldri godt ut

Distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder, Ole Rath er ikke overrasket. Fylket kommer nesten aldri godt ut på undersøkelser om trafikksikkerhetsholdninger.

– Jeg gikk gjennom mange av disse undersøkelsene i sommer. Vest-Agder kommer aldri godt ut av undersøkelsene. Det er bekymringsverdig, sier Rath.

Vil ha debatt

– Jeg finner ingen god grunn til at vi ikke skal være like gode som resten av landet. Det kan jo ikke være sånn at vi ikke bryr oss?

Rath sliter med å finne årsaken til de dystre tallene. Han ønsker å få en debatt rundt sørlendingers holdninger til trafikksikkerhet.

Hvorfor er vestegder dårligere på trafikksikkerhet enn resten av landet? Ta debatten nederst i saken.

Flere dårlige undersøkelser

  • I sommer kom en undersøkelse om riktig sikring av barneseter for barn mellom ett og fire år. Snittet i Norge viser at 36 prosent bruker bakovervendt sete. Vest-Agder lå under snittet med 32 prosent.

  • I vår kom en undersøkelse om hjelmbruk blant voksne. Sørlandet kom dårligst ut av landsdelene med 41 prosent. Snittet på landsbasis var 49 prosent.

– Det er jo automatisk sånn at man er mer utsatt for ulykker når man ikke beskytter seg, sier Rath og henviser til Transportøkonomisk institutt som sier at refleks reduserer faren for å bli påkjørt i mørket med 85 prosent.

Aust-Agder bedre?

Aust-Agder kommer heller ikke positivt ut av refleksstatistikken, selv om de slår naboene i vest. 24 prosent bruker refleks der, noe som er 4 prosent under landssnittet.

Trygg Trafikk ønsker å gjøre det lovpålagt å bruke refleks i mørket. Rath tror det fort kan være eneste måte å få flertallet til å bruke refleksen.

– Vi ønsker ikke å gjøre Norge til en politistat med lover om de minste ting, men å ta på seg en refleks er verken en stor økonomisk eller fysisk byrde og burde være lett å gjøre for de fleste, sier han.

Færre trafikkdøde

Selv om holdningene til sørlendingene er dårlige så er det én statistikk som peker riktig vei.

– Det er i år færre dødsulykker på Sørlandet enn snittet. Vi for krysse fingrene for at det fortsetter sånn for det var dobbelt så mange døde på sørlandsveiene på denne tiden i fjor, sier Rath.

LES OGSÅ: Dødsulykker på Sørlandet siden 2000

Hvorfor er trafikkholdningene til sørlendinger dårligere enn resten av landet? Ta debatten under.