— For tiden har vi ingen frivillige, men jeg har alliert meg med folk fra Krøderbanen og Vossebanen, som sier de kan kontrollere materiellet forskriftsmessig før sesongen, fortalte avdelingsleder Trygve Johansen ved Setesdalsbanen da han orienterte styret i Vest-Agdermuseet torsdag.

Ingen fra Venneforeningen er for tiden tilgjengelige, på grunn av konflikt mellom Setesdalsbanen og Vest-Agdermuseet.

Museet satser på alminnelig sommerdrift på banen fra 15. mai. Det starter med skolekjøring. Innen 15. mars skal det også avklares om man klarer å ta imot cruisepassasjerer fra Kristiansand, som har vært en viktig inntektskilde.

Vest-Agdermuseet sa i romjula opp avtalen om å drifte Setesdalsbanen fra og med neste år. Samtidig har man innledet forhandlinger om ny avtale, og gitt seg frist innen utgangen av februar for å bli enige.

De mange entusiastene i Venneforeningen for Setesdalsbanen er de som forestår mye kjøring og frivillig arbeid, for å drifte banen mellom Røyknes og Grovane hvert år.

Men på grunn av sterk uenighet mellom venneforeningen og Vest-Agdermuseet og deres ansatte på Setesdalsbanen, er fremtiden til den smalsporede banen med 1067 millimeters bredde helt uviss.