KRISTIANSAND: — Bakgrunnen for at vi nå merker om rundkjøringen, er at bilistene har oppfattet kjøremønsteret som uklart, sier Kjell Stangborli, senioringeniør i Statens vegvesen, region sør.

Han oppfordrer dermed folk til å kjøre i venstre felt når de kjører inn i rundkjøringen, og holde seg der til de skal ut.

Onsdag 19. september i år åpnet de nye kollektivfeltene i Vågsbygd på strekningen fra Flødemelka til Auglandsbukta. Det nye anlegget til 67 millioner kroner inkluderer blant annet to nye rundkjøringer.

Uklart kjøremønster

Den ene rundkjøringen, den nærmest de gamle bussgarasjene i Auglandsbukta, har skapt forvirring blant bilistene på vei fra Voiebyen mot sentrum. Forrige uke sa trafikklærer Tor Magne Arnesen, trafikklærer ved Flekkerøy trafikkskole, følgende til Fædrelandsvennen om bilistenes oppførsel:

— Det som normalt sett er riktig å gjøre i en rundkjøring når man skal rett fram, hvilket er å ligge til høyre, oppleves totalt forvirrende for trafikantene i dette tilfellet.

Arnesen mente at uklarhet rundt kjøremønsteret var med på å skape trafikkfarlige situasjoner. Det er veivesenet enig i.

Merker om

Se animasjon av hvordan den nye Vågsbygdveien blir i videoen til venstre. Derfor ble det tirsdag bestemt at rundkjøringen skal merkes om.

— De fleste som kjører inn i rundkjøringen legger seg i venstre felt, men veldig mange benytter også det høyre feltet. Vi ønsker at bilistene skal benytte det venstre feltet når de kjører inn i rundkjøringen og holde seg til venstre gjennom rundkjøringen inntil de kjører ut i av den valgte veiarmen, sier Stangborli, som via videoopptak selv har observert bilistenes oppførsel.

— Det er ikke forbudt å legge seg til høyre, men det å velge høyre fil kan føre til trafikkfarlige situasjoner, understreker han.

Flere tiltak

Statens vegvesen gjør nå følgende tiltak i rundkjøringen:

1. Kollektivfeltet fra Kjos forlenges 20–25 meter inn mot rundkjøringen, slik at flest mulig bilister naturlig legger seg over i venstre felt.

2. Det legges piler i feltet inn mot rundkjøringen, i begge kjøreretninger. Pilene viser ønsket kjøremønster (se figur).

3. Eksisterende oppmerking i rundkjøringen fjernes (den oppmerkede sirkelen), og det legges inn nye ledelinjer (se figur).

- Så nå blir ikke rundkjøringen til å misforstå, Stangborli?

— Det burde ikke være mulig, hvis folk vender seg til det nye kjøremønsteret, sier senioringeniøren.

Fornøyd

Trafikklærer Tor Magne Arnesen er fornøyd med tiltakene.

— At kollektivfeltet forskyves, gjør at bilistene kan ta en mykere bue ut av kollektivfeltet. Piler i asfalten gjør at folk blir klar over hvordan de skal kjøre. Jeg synes dette høres ut som gode løsninger, sier Arnesen.

Bedrer sikten

Statens vegvesen skal også bedre sikten i et av gangfeltene på anlegget. Det har kommet tilbakemeldinger på at sikten er dårlig på grunn av et rekkverk, noe som kan medføre trafikkfarlige situasjoner. Derfor skal utformingen av rekkverket endres. Arbeidet vil imidlertid ta noe tid.