KRISTIANSAND: Nordmenn er neppe født med ski på beina, tatt i betraktning hvor grovt de forsyner seg i sportsforretningen.

— Tidenes vinter førte til en historisk høy omsetning av sportsutstyr på nesten tre milliarder kroner i første kvartal. Dette innebærer en vekst på hele 15 prosent fra året før, opplyser Trond Evald Hansen, administrerende direktør for Sportsbransjen AS.

Rekordsalget på en halv million par ski får hovedæren for den sterke utviklingen – en omsetning på 2,6 milliarder kroner, mot 2,3 for samme periode i 2009. Ingen andre land i verden selger så mange par langrennsski som Norge, bortsett fra Russland, som har 30 ganger så mange innbyggere.

— Tross stor etterspørsel er det få skifabrikker som tjener penger i dag. Stor konkurranse gjør forbrukeren til den store vinneren. Skipakker til under tusen kroner var ikke uvanlig i vinter, sier Hansen i en pressemelding.

XXL i Sørlandsparken oppgir at de solgte mellom 4000 og 5000 par ski denne vinteren, trolig den beste skivinteren i distriktet på flere tiår.

— Målt mot budsjett solgte vi tre ganger flere langrennski, og dobbelt så mange alpinski. Dyre treningski og smørefrie barneski var tomt allerede før jul, og det var kun små leveringer som kom fra leverandørene fra januar og utover. Med bedre levering fra leverandørene hadde salget vært vesentlig høyere, sier varehussjef Glenn Bruskeland Eidshaug til fvn.no.

Når skiene pakkes bort, skal nordmenn kjøpe sykkel. Sportsbransjen regner med et sykkelsalg på rundt 400.000 i år.

— Dette er omtrent på nivå med fjoråret, men gjennomsnittprisen synes å være på vei opp. Den voksende interessen for å drive med kondisjonsaktiviteter er en viktig årsak til det, men også det faktum at stadig flere deltar i mosjonskonkurranser innenfor løping og terrengsykling. Flere og flere arrangementer blir raskt fulltegnet, i takt med en stadig mer sporty livsstil, konstaterer Trond Evald Hansen.