FORNØYD: Utviklingsredaktør Bjørn Markussen håper leserne liker den nye siden. Foto: Jon Anders Møllen

KRISTIANSAND: — Jeg er svært fornøyd med resultatet og jobben som er gjort. Men det er enda viktigere for meg at også leserne er fornøyd, sier utviklingsredaktør i Fædrelandsvennen, Bjørn Markussen. Ny grunnmur

Atle Brandt er mannen som har sørget for de tekniske løsningene på den nye nettavisen. Han forklarer at hele «grunnmuren» i fvn.no er skiftet ut.

— Det tekniske fundamentet er nytt. Vi har med andre ord gjort en «extreme makeover», sier Brandt.

Selve rammeverket i nye fvn.no blir likt hos både aftenbladet.no, bt.no og adressa.no, og er utviklet i fellesskap.

NYTT RAMMEVERK: Atle Brandt har stått for de tekniske løsningene. Foto: Jon Anders Møllen

Brandt sier den nye nettsiden gir helt nye muligheter.— Mens det tidligere krevde store ressurser å gjøre selv små endringer på siden, kan man nå snu hele nyhetspresentasjonen med enkle grep. Det vil også være mye enklere å lansere nye tjenester og tilbud. Siden blir rett og slett svært dynamisk, sier Brandt.

Han lover at det i løpet av de neste ukene vil komme både løsninger for quiz, blogg og nettmøte.

Internt arbeid

Forrige gang fvn.no fikk nytt design var våren 2006. Den gangen ble et eksternt designbyrå innleid for å gjøre designarbeidet. Ved denne lanseringen har imidlertid mediehuset omtrent utelukkende benyttet intern kompetanse.

— Målsetningen med den nye siden har vært å gjøre en real ryddejobb. Nyheter, som er vårt hovedprodukt, har vært presentert på en kaotisk måte. Nå forsøker vi å prioritere stramt. Det gjør at siden har struktur og framstår ryddig, sier designsjef Trond Heitmann.

DESIGN: Trond Heitmann synes siden er delikat å se på. Foto: Jon Anders Møllen

Han sier det er viktig å få et helhetlig design på alle mediehusets mediekanaler.— Med lanseringen av nye fvn.no har vi fått på plass en grafisk profil som skaper helhet. Nå har de ulike mediekanalene et uttrykk som synliggjør at fvn.no, fvntv og Fædrelandsvennen produseres i et mediehus, sier Heitmann.

— Hva er du mest fornøyd med?

— At siden framstår mer tydelig, prioritert og at den er delikat å se på, sier Heitmann.

DEBATT PÅ PLASS: Nå kan endelig leserne debattere igjen på fvn.no. - Vi har sikret oss bedre mot uakseptabelt innhold, sier sjefredaktør Hans-Christian Vadseth.

Åtte kjappe til sjefredaktør Hans-Christian Vadseth: Hva er hovedmålene med nye fvn.no?

— Vi vil at vårt publikum skal gå til oss for å finne de nyhetene de er på jakt etter. Da må vi prioritere det som engasjerer og som er viktig.

Hvordan vil leseren merke at fvn.no har forandret seg?

— Ved at vi er blitt ryddigere og prioriterer bedre og tydeligere.

Hvilke nye tjenester/tilbud får brukerne?

— I de nærmeste ukene vil brukerne av fvn.no selv få se.

Debatten er tilbake. Hva er nytt?

— Det viktigste nye er at vi har sikret oss bedre mot uakseptabelt innhold. I tillegg er debatten enklere å følge for leserne.

Hvordan har man sikret seg mot misbruk av debatten nå?

— Ved at debattantene må legge inn mobilnummeret sitt før de slipper til i debatten.

Rød farge skulle gjøre siden mykere ved forrige lansering, hvorfor tilbake i Fevennen-blått?

— Fordi vi i Mediehuset Fædrelandsvennen har valgt blått som vår farge, og fordi fvn.no er en naturlig del av helheten i huset - sammen med papiravisen og fvntv.

Fvn.no har vært beryktet for treghet, vil siden nå bli raskere å laste?

— «Beryktet», det var da veldig. Jo da, sidene skal komme opp raskere enn tidligere.

Hvorfor er nesten alle menyvalgene på toppen tatt bort?

— Det har leserne lært oss ved at de nesten ikke har brukt dem.