KRISTIANSAND: — Plutselig skal de utbedre veien midt på heia! Jeg forstår ikke hvorfor de ikke begynner i en ende og fullfører den påbegynte gang- og sykkelstien, sier Andersen, som for 5-6 år siden ble bedt om å avgi grunn til forbedring av veien.

Misliker prioritering

Arbeidene ble påbegynt ved Augland, men sluttført før man nådde helt inn til transportsentralen hvor Vennesla Transport har tilholdssted, omlag én kilometer fra krysset mellom riksvei 9 og Kuliaveien.

— Det er i denne enden vi behøver forbedring. Her kjører det flere titalls trailere opp og ned hver dag. Samtidig er det barnehage midt i bakken her. Denne prioriteringen er helt borti natta, sukker Andersen.

Nils Aurebekk, som er pensjonert grunneier i området, tidligere bystyrepolitiker, og nåværende varamann for Senterpartiet i Kristiansand, sier forklaringen er pengemangel.

— Manglende prioritering fra Statens vegvesen er årsaken, og vi grunneiere vil nå nekte å gi fra oss mer grunn til utbedring av bilveien ved Aurebekk før skikkelige veisikringstiltak blir lovet gjennomført fra Augland og til transportsentralen, sier Aurebekk, som nå har latt sin datter overta eierskapet over grunnen langs Kuliaveien.

Aurebekk har erklært seg inhabil når bystyret har behandlet spørsmål vedrørende veien.

Holdt for narr i 13 år

Fylkestinget vedtok i 1996 at gang- og sykkelsti skulle på plass, men 13 år er gått uten at beboerne er blitt fornøyd med tiltakene.

Daglig leder Reidar Øvland i Vennesla Transport sier til fvn.no at også han ønsker trafikksikring av veistubben fra Augland til transportsentralen fremfor bedre kjørevei ved Aurebekk.

— Det hjelper oss ingenting om veien utbedres ved Aurebekk. Vi behøver en bredere og bedre vei med gang- og sykkelsti fra oss og ned til riksvei 9, sier Øvland, som samtidig påpeker at han føler han har en god dialog med Statens vegvesen om saken.

Lover bedring

Nils Aurebekk understreker at han etter samtaler med Statens vegvesen tirsdag er optimist, på tross av brutte løfter helt siden 1996. — I dag er vi blitt lovet at man like etter arbeidene ved Aurebekk også skal igangsette den viktige veisikringen fra Augland til transportsentralen. Jeg mener det er avgjørende at begge disse veistykkene tas i én operasjon. Hvis ikke dette løftet holdes må altså vår grunn eksproprieres, sier Aurebekk på vegne av grunneierne.

Overingeniør i Statens vegvesen, Birger Brandsdal - som er saksbehandler for endringene av Kuliaveien - ønsker ikke å kommentere saken overfor fvn.no på det nåværende tidspunkt.