KRISTIANSAND/HANSTHOLM: — Det går som et skudd der nede. Responsen fra folk som vil tegne aksjer, er over all forventning, sier en strålende fornøyd Olsen til fvn.no.

Sjarmerte næringslivet.

For litt over én uke siden dro Olsen sammen med havnedirektør i Kristiansand, Stein E. Haartveit, på en sjarmørferd til Hanstholm, og møtte omkring 60 lokale firmaer og investorer. Målet var å presentere rederiets planer, og lansere folkeaksjen som gjør at vanlige Thy-beboere kan kjøpe en andel av rederiet.

— Det vi presenterte slo veldig godt an. Etter denne presentasjonen har salget bare tatt av. I tillegg jobber flere i teamet beinhardt for å skape entusiasme for rederiet. Det er utrolig gøy, sier den arbeidende styreformannen.

På en uke har Olsen & Co solgt folkeaksjer for 15 millioner kroner, og det omtrent uten markedsføring.

— Vi har ikke hatt noen offentlig markedsføring rundt folkeaksjen. Nyheten om at folk kan kjøpe aksjer har imidlertid spredd seg fra munn til munn i Thy-regionen. Vi skal annonsere for aksjen i avisen denne uken. Da regner jeg med at salget vil øke ytterligere, sier Thys representant i Hanstholm, Poul Røge.

Går for 30 millioner.

Han forteller at en enkeltperson har tegnet aksjer for 400.000 kroner. I tillegg har flere Thy-beboere tegnet aksjer for noen tusenlapper.

Salgsmålet for folkeaksjen er 30 millioner innen utgangen av januar. Olsen tror de skal klare målet, og da blir det båtkjøp.

— Jeg har sittet på en båt i lang tid jeg, men for meg er det avgjørende å ha pengene før jeg sier noe mer om båten, understreker Svein Olaf Olsen.

Ferjeanalyse.

I går fikk også Thy Ferries se hovedkonklusjonene i en rapport som Hanstholm havn bestilte da Fjordline startet seiling. Målet med rapporten er å kartlegge hvor vidt det er grunnlag for en ny ferje til Norge, og hvilken havn i Norge som egner seg best. Og rapporten, som er utarbeidet av et eksternt konsulentfirma, faller i smak hos rederiet.

— Rapporten konkluderer med at Hanstholm – Kristiansand er den optimale ruten. Den forteller også at det er passasjergrunnlag til å skape en økonomisk bæredyktig drift, sier Røge til fvn.no.

Ettersom rapporten først blir offentliggjort tirsdag ønsker ikke Røge å gå inn på detaljene. Han sier også at flere investorer har avventet med å tegne aksjer til rapporten foreligger.

— Jeg gleder meg til de kommende dagene, sier Røge.

Ifølge Thy Ferries' hjemmeside har folk allerede forhåndsbooket 7000 billetter på bare to uker.