KRISTIANSAND: — Vi forventet flere bussreisende da prisene i bommen ble skrudd opp. Men tallene vi nå ser er i øvre del av det vi så for oss. Vi så en markant økning fra 1. juli, sier Siv Wiken i Agder kollektivtrafikk.

Tallene for busstrafikken i Stor-Kristiansand er hyggelig lesning for krefter som jobber for å få ned biltrafikken og opp bruken av føtter, sykkel og kollektivtilbud i byen. I månedene juli, august og september har Bussen Trafikkselskap AS fraktet 43.500 flere reisende bare på Bussmetroen i byen sammenlignet med samme periode i fjor. Dette utgjør en økning på hele seks prosent.

- Konsekvensen av denne økningen er at vi på flere ruter har måttet forsterke kapasiteten ved å såkalt dublere. Det vil vi at vi setter opp flere busser for å betjene én rute, sier Wiken.

Nesten sprengt

Det er økning over ”hele fjøla”. På bussrutene i Kristiansand utenom metroen er det en økning i antall reisende på 4,7 prosent. På bussrutene i kristiansandsregionen (Vennesla, Søgne, Songdalen etc.) er økningen på 4,4 prosent. På flere ruter er kapasiteten nesten sprengt.

- Spesielt rutene til Sørlandsparken går opp mot maks kapasitet. Vi gjør hele tiden tellinger og vurderer utvidelse. Men det må skje over noe tid for at vi skal være sikre på at behovet virkelig er til stede. Vårt oppdrag er å få flere til å reise kollektivt. Da er dette en hyggelig utvikling, sier Wiken.

Miljøvernsjef i Kristiansand kommune, Øystein Holvik, er strålende fornøyd.

— Dette er ikke uventet, men det er spennende når det slår til i praksis. Økningen er ganske formidabel og veldig hyggelig. At vi i tillegg ser at antallet som syklet til jobben gikk opp med 16 og 13 prosent i juli og august sammenlignet med fjoråret gjør gleden enda større, sier Holvik.

SUKSESS: Bomtur blir for dyrt. Nå tar flere bussen, og miljøvernsjefen fryder seg. FOTO: JON ANDERS SKAU Foto: Jon Anders Skau

Færre kjører

Antall passeringer i bomstasjonene inn til Kristiansand gikk ned med nesten 220.000 i de tre foregående månedene.

Det viser en nedgang på over fire prosent, viser ferske tall fra Nye Kristiansand Bompengeselskap.

— Det er omtrent som forventet. Vi var forberedt på noe nedgang i trafikken i og med at bompengesatsene økte såpass mye, sier daglig leder i bompengeselskapet, Gunnar Haddeland, til Fædrelandsvennen.

1. juli i år ble det vesentlig dyrere å passere bommene inn til Kristiansand. Mens bileiere tidligere kunne betalte et fast abonnement på 1500 kroner i året, kan man nå komme opp i en makspris på 6300 kroner i året med full rabatt.

Nedgangen var spesielt kraftig i juli da antallet biler som passerte bommen falt med mer enn 100.000. — Det kan skyldes at folk tenkte seg mer om i starten, og at flere valgte å ikke kjøre så mye gjennom bommen. Men jeg mener vi ikke kan si noe sikkert om trafikkutviklingen før det har gått i alle fall et halvt år, sier Haddeland.

Under budsjett

Dersom nedgangen i antallet passeringer går mer ned enn forventet, kan det få konsekvenser for nedbetalingstiden.

- Den er i utgangspunktet satt til åtte år. Det kan tenkes at inntektene blir noe lavere enn det man har budsjettert med. Men det er for tidlig å si noe sikkert rundt dette, sier han.

Miljøvernsjef i Kristiansand kommune, Øystein Holvik, tror økte bompriser kan ha motivert kristiansandsfolk til å velge miljøvennlige transportformer.

— Det er klart at når prisene har økt så mye, så tenker nok folk nøyere gjennom om de skal bruke bilen eller ikke. Jeg tror det kan ha gitt folk det ”puffet bak” som skulle til for å få flere opp på sykkelen eller ut å gå, sier Holvik.

Nær målet

Kristiansand kommune har fått 285 millioner kroner gjennom belønningsavtalen fra samferdselsdepartementet. Gjennom avtalen forplikter kommunen å stanse trafikkveksten og få rushtrafikken ned med fem prosent.

- Disse tallene viser at vi ikke er langt unna målsetningen. Samtidig får vi nye utfordringer når eksempelvis Ikea åpner ny butikk i Sørlandsparken, sier Holvik.

Holvik forteller at det er gjort tellinger langs Vesterveien av antallet syklister til og fra byen.

Tellingene viser en økning i antall syklister på 16 prosent i juli og 13 prosent i august sammenlignet med fjoråret.