KRISTIANSAND: Én av tre elever dropper ut fra videregående skole. Ved Kvadraturen VGS i Kristiansand har man tatt konsekvensene av dette, og jobber målbevisst og konkret for å holde på elevene. I dag fikk skolen råflott besøk av selveste kunnskapsministeren.

— Jeg mener innholdet i hele skoleløpet, også på grunnskolenivå, bør bli mer praktisk orientert og lystbetont, sa rektor Knut Aasen til ministeren.

Giantskolen i Kristiansand sentrum har 1300 elever og 250 ansatte. Selv om man har tatt grep, er det ikke færre som elever slutter hos dem enn ved andre skoler, innrømmer rektor.

— Vi har ganske høy andel av elever som slutter skolen vår, men det er jo derfor vi jobber bevisst med å beholde flest mulig gjennom skoleløpet, sier Aasen.

Mer praksis og mer lystbetont undervisningsmetoder er noe av det skolen har tatt i bruk. Nå karakterises den som en foregangsskole.

— Dette er en utrolig bra skole, sa Bård Vegar Solhjell til fvn.no etter at han onsdag hadde fått omvisning på Kvadraturen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

K unnskapsministeren kontrollerer her mekanikk-elev Zelalem Meserets arbeid. Foto: Håvard Bjørnevik. Konkret hverdag

Solhjell fikk blant annet smake mat fra en elevbedrift ved skolen. Sju elever arbeider ved kantina, som hver dag har åpent fra 10 til 11.30. — Her må elevene virkelig ta ansvar i en praktisk og konkret hverdag, hvor eksempelvis fravær får direkte konsekvenser for salget i kantina. Har de ikke laget maten medelevene forventer å få kjøpt, får de jo høre det fra sure kunder. Dette er med på å bygge ansvarsfølelse hos elevene, eksemplifiserte rektor Knut Aasen.

Sviktende salg vil også få konsekvenser for hvor mye utbytte elevene kan ta ut i form av lommepenger fra bedriften.

— Jeg er imponert over denne skolen, sa statsråden til fvn.no etter å ha smakt grove pitabrød som elevene selv har lagd.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Grove pitabrød fra skolens egen elevbedrift sto på ministerens meny. Foto: Håvard Bjørnevik. Solhjell vektla hvordan skolene må bli bedre på å møte den enkeltes behov.

— Vi må følge opp dem som sliter, og vi må gjøre mye mer for å tilrettelegge for praktiske læringsløp, som eksempelvis elevbedriften vi har sett her på Kvadraturen, sier Solhjell til fvn.no.

— En veldig bra skole, sier elev Hege Homme, som er enig med kunnskapsministeren. Foto: Håvard Bjørnevik.