AGDER: — Dette er et kjempestort problem. Vi er lovpålagt å ta pauser med jevne mellomrom, men det blir umulig når det ikke finnes tilrettelagte hvileplasser, forteller trailersjåfør Jonny Hansen.

Fredag var han på vei mot Stavanger, og stoppet på Shellstasjonen på Fidjane for en kort pause.

— Det største problemet er avstanden mellom hvileplassene. Vi må ofte kjøre litt over tiden for å rekke fram til et stopp. I tillegg mangler vi helt essensielle ting som for eksempel toalett. Da er det bare å stoppe langs veien og gjøre fra seg. Det er ikke gunstig verken for oss, eller for dem som må rydde opp etter oss, forteller Hansen.

Verst i Europa

Han får støtte fra Aanen Grimestad. Han har hatt lastebillappen siden 1965, og kjørt over hele Europa.

— Det er helt krise her i Norge. Norge er et av de dårligste landene i Europa å kjøre trailer i. Det er uforståelig at ikke arbeidstilsynet griper inn, og pålegger veivesenet å bygge tilfredsstillende døgnhvileplasser, mener han.

— Dette går ut over trivselen til sjåførene. Det er de færreste som holder på i mange år, sier Grimestad.

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Karl W. Strandvik, kommer med ganske krass kritikk av Statens vegvesen.

— Myndighetene har vedtatt et strengt regelverk i forhold til hviletid og pauser. Dette ønsker vi å følge, men det er vanskelig når det ikke finnes steder for å stoppe og gjøre dette, forteller han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

REAGERER STERKT: Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Karl W. Strandvik, mener mangelen på akseptable døgnhvileplasser fører til uholdbar arbeidssituasjon for yrkessjåførene. FOTO: KJARTAN BJELLAND Foto: Kjartan Bjelland

Minstekrav er toalett

Strandvik forteller at det ikke finnes noe sted å stoppe som har primærhensikt å være døgnhvileplass, med et minimum av fasiliteter.

— Minstekravet må være et toalett som holdes rent. Vi har tatt dette opp med arbeidstilsynet. De har sagt at enhver arbeidsplass med tilsvarende forhold rundt helse, miljø og sikkerhet, ville blitt pålagt tiltak eller stengt. For å si det litt brutalt: Vegvesenet driter i yrkessjåførene, og yrkessjåførene driter i grøfta, konkluderer Strandvik.

Sikkerhet

Han forteller at manglene kan gå ut over trafikksikkerheten.

— De strenge hvilebestemmelsene er laget for å skape større sikkerhet i trafikken. Men når vi må sove et sted hvor bilene suser forbi og det er do i skogen, er det klart man ikke får god nok kvalitet på pålagt hvile. Det virker som de tror de kan behandle yrkessjåførene som de vil, og at vi blir en pariakaste i vårt samfunn. Det er helt uakseptabelt, sier Strandvik.

Han forteller at problemet er størst vest for Kristiansand.

— Vi har snakket med veivesenet, og ifølge dem foreligger det ingen konkrete planer for å løse disse utfordringene. Det finner vi uakseptabelt. Statens vegvesen må ta sitt ansvar mye mer alvorlig enn de har gjort fram til nå. De sier de mangler penger – jeg mener de mangler vilje, sier Strandvik.

- Vanskelig å prioritere

  • Det er ikke noe vanskelig å forstå fortvilelsen hos sjåførene, og vi er klar over at dette er et problem, forteller

Johan Mjaaland, distriktssjef i Statens vegvesen Vest-Agder. Han forklarer at problemet ligger i finansieringen.

— De siste årene har rammene til E39 vært så små i den Nasjonale transportplanen, at vi ikke har kunnet prioritert døgnhvileplasser. Vi har fått rundt 10 millioner til å dekke hele E39 i Vest-Agder. Denne veistrekningen er kompleks, med dårlig standard og mange omkomne hvert år. Derfor har trafikksikkerheten vært vårt første fokus, forteller Mjaaland.

Han forteller at det kan komme nye muligheter med den neste transportplanen.

— Jeg kan ikke love noen store bevilgninger, men døgnhvileplasser blir i hvert fall omtalt i den nye transportplanen. Jeg har allerede vært i kontakt med Strandvik og vil ta initiativ til et møte ganske raskt. Da vil vi ta en grundig gjennomgang av dagens situasjon, og se om vi kan hjelpe til med noen mellom- eller nødløsninger, forteller Mjaaland.