KRISTIANSAND: Er vi blitt oppblåste storforbrukere og konsumenter uten bedre ting å ta oss til på en regnværsdag enn å handle? Eller evner vi ikke å se verdien av å handle i et større persepektiv? Er shopping ren avslapping og kos, eller et konstant jag etter å ha det siste på markedet? Les hva Andersen og Skjevesland tenker og si din mening!

Les Kjøpmannens mening: Derfor er handlerekord i juli gledelig.

— I Steinalderen kjøpte vi absolutt ingenting. Farer lurte over alt. Barnedødeligheten var stor og halvparten døde før femårs alderen. Et stort antall kvinner døde under fødsel i en alder av 15-20 år, og den gjennomsnittlig levealder var helt nede på cirka 30 år.

I vår tid har vi, i motsetning til i steinalderen, forutsetninger for å dekke våre primærbehov; mat og helse, for å nevne to. Men i tillegg så tror jeg på at den indre trivsel i dagens mennesketype er avhengig av gleden å ha tilgang på et utvalg av produkter som gjør hverdagen bedre.

Det provoserer meg at noen mennesker ikke ser verdien av shopping. Min vurdering er at man må løfte blikket og tørre å se handel i en større sammenheng med øvrige verdier og perspektiver i livet. Komfort og selvsikkerhet ved å ha riktige klær og sko, gir deg noe. Kosen foran peisen, i stolen med de myke deilige putene man nettopp har fått tak i og hvor man leser ukens utvalgte roman fra en av byens bokhandlere, gir deg noe.

Eller gleden man kjenner ved å føle naturens puls på sykkelsete, eller sammen med gode venner og ny fotball på løkka, eller i nye joggesko vandrende gatelangs mens man suger inn stemningen i Kvadraturen.

Detaljhandelens mylder komplementerer nettopp det moderne mennesket, og gir en tilfredstillelse som gir det store flertall av oss en verdiskaping i økt livsglede. Opplevd livsglede gir i seg selv et innhold og mening i livet.

Videre er du absolutt med på å holde samfunnet igang. Kvadraturen er Sørlandet desidert største shoppingssted innen detaljhandel. Over 2.3 milliarder kroner omsettes årlig innen detaljhandel i Kvadraturen. I tillegg kommer Sørlandsparken med sine 1,7 milliarder kroner. Kanskje bør vi oftere tenke over hva dette betyr i arbeidsplasser, infrastruktur, bosettingsmønster og økonomisk tilførsel til andre bransjer og andre land.

Vi har bare ett eneste liv. Min oppfordring blir at man kan unne seg nye ting fra detaljhandelen med god samvittighet, og vite at dette faktisk gir deg energi til større handlingsrom og nytelse av ditt liv på andre arenaer.

Handlerekorder er til for å brytes. Kos deg.

Harald Andersen, leder av Kvadraturforeningen.

Hva mener du? Si din mening!

Les biskopens mening: Derfor er handlerekord i juli trist!

— Handlerekord i juli! Overskriften hamrer mot øynene fra avisstativet. Er det finanskrisen vi trassig vil avblåse, eller? Det er som man hører en nebbete røst borte fra kassa-apparatet: Vi har fortsatt kjøpekraft, vi så! Vi er da ingen handle-pingler!

En juli med kommers i opptur betyr lykke for kremmerne. Men handlerekord i juli? Er ikke det litt trist, egentlig? Jeg mener: tolket som mental rapport fra folkedypet.

Det er nok været som har skylda, Gislefoss! Sørlendinger og været er en følsom kombinasjon. Jeg har møtt innfødte kristiansandere som må – ja nettopp må – ha en skikkelig solsommer for å orke å møte vinteren.

Men når solen svikter, søker man altså flokkevis inn i shopping-sentra og butikker. Det er sant å si mer stusslig enn trist. Her melder et fundamentalt spørsmål seg: Må alternativet til en regnværsdag være shopping?

Jeg hørte forleden et kjapt intervju med folk nede i gjestehavna. De kom bebyrdet vaggende bortover bryggekanten med sine fulle plastposer: Ja, regnvær betyr shopping, lød det under seilerlua. For min del strever jeg med å innse logikken her.

Det fins jo så mange interessante bøker. Å sitte på hytta med en god bok mens regnet rommer på taket, er også en sommernytelse. Melder jeg noe i nærheten av en personlig diagnose ved å mene noe slikt? Og er det forresten ikke god fiskelykke i regnvær? Nei, det er jo sant: Vi må spare småfisken, har vi hørt.

Vi har et forferdelig uttrykk i språket vårt: ”å slå i hjel tida”. En overhørt replikk: ”Vi låner en video, så får vi slått i hjel et par timer”. Tiden – denne gylne gave. Som altså må slås i hjel. Med en video. Eller shopping?

En liten biskoppelig moralpille til slutt (for å innfri forventningen om at noe slikt måtte komme): Hvilke alternativer til shopping er mulig på en regnværsdag? Tenk etter…

Men hei! Det er jo solen tilbake! Dropp kassa-apparatenes traurige klang og søk bølgenes klukkende skvulp.

Olav Skjevesland, alvorsmann og allværsmann.

Hva mener du? Si din mening!