Vegdirektoratet har i dag ingen oversikt over hvor mange kjøretøy som tar i bruk aggregat.

– Vi må finne ut hvordan dette kan ha skjedd. Er det noe feil med det regelverket vi har i dag, eller er det feil bruk. Det er stadig mer elektrisk utstyr folk vil ha med seg når de er på tur. For å få nok strøm er ofte et aggregat eneste mulighet. Derfor må vi forsikre oss om at folk greier å bruke dette utstyret på en forsvarlig måte, sier prosjektleder i Vegdirektoratet, Sigurd Olav Olsen til VG.

Nå inviterer de Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) til å gå igjennom gassulykken i Kvinesdal etter sommerferien.

– Folk må bli mer bevisste på hva som er trygg og riktig bruk av slike apparater, sier avdelingsleder i DSB, Gunnar Wold, til NRK.

Uavhengig av konstruksjonen på buss eller campingvogn anbefaler Vegdirektoratet å sette aggregatet utenfor kjøretøyet.

– En buss er ikke lagd slik at den skal være helt tett. Det skal bare en liten sprekk til for at gassen kan sive inn. Da er det sikreste alltid å ha aggregatet i friluft, sier Sigurd Olav Olsen.