LILLESAND: Trafikksikkerhet for barn og unge er hovedtema for en rekke innspill fra barn og unges representant Cecilia Solberg i Lillesand kommune. Hun har tatt for seg reguleringsplanene for Ole Olsen-kvartalet, Tingsaker Strand og det planlalgte trafikkknutepunktet i Borkedalen. De to første er som kjent aktuelle tomter for nybygg til Post— og teletilsynet.Om reguleringsplanen for Ole Olsen kvartalet skriver hun:«Et viktig krav til og forutsetning for denne reguleringsplanen bør være at den skal inkludere etablering av en gang- og sykkelvei langs hele Jernbanegata fra rundkjøringen ved Posten opp til viadukten ved E 18. Gjennomføringen av denne planen vil uten tvil skape økt trafikkbelastning i Jernbanegata. Denne strekningen er allerede i dag trang og til dels uoversiktlig og blir brukt av mange myke trafikkanter.» Kaotisk

Solberg tar også opp parkeringsforholdene. «Gjennomføring av denne planen vil medføre tap av eksisterende parkeringsplasser og samtidig skape økt behov for parkeringsplasser knyttet til bomiljø og næringsaktivitet. En må sikre at en tilfredsstillende parkeringsløsning i Lillesand står ferdig senest innen ferdigstillelse av ny bygningsmasse på tomtene», mener representanten for barn og unge. I motsatt fall vil trafikksituasjonen i Lillesand bli enda mer kaotisk og uholdbar. Det vil i stor grad gå ut over barn og unge, mener hun. Gang- og sykkelveier

I forbindelse med reguleringsplanen for Tingsaker Strand, mener Solberg at det er spesielt viktig å ta hensyn til at fylkesveiene 236 og 237 er skoleveier og ellers også mye brukt av barn og unge. Derfor bør det være gang- og sykkelvei på begge sider av fylkesveien, skriver Solberg. Hun synes det er viktig og svært positivt at det er planlagt undergang under fylkesvei 237 fra den planlagte parkeringsplassen nord for fylkesveien.Barn og unges representant har også en rekke synspunkter på det planlagte trafikknutepunkte i Borkedalen for å sikre barn og unge, både på skolevei og på vei til fritidsaktiviteter.