Kristiansand: — Det er veldig hyggelig at vi får slike positive tilbakemeldinger. Kristiansand som miljøby er inne i en positiv sirkel, og jeg tror ros fra nasjonalt hold gjør at kristiansandere flest vil engasjere seg for at vi skal fortsette å utvikle oss i riktig retning, sier Skisland.Han har ikke selv sett rapporten, men er stolt over at kommunen får ros for klimasatsingen.- Det er ikke tilfeldig at Kristiansand får ros. Vi har lenge satset på miljøtiltak og har mange gode prosjekter, sier Skisland. Inspirerende

Også miljøvernsjef i Kristiansand, Øystein Holvik, er stolt over den rosende rapporten.- Det er veldig hyggelig å få så positiv omtale, og en motivasjon til å stå på videre, sier Holvik.Han skryter av Agder Energi som har vært viktige i arbeidet med fjernvarmeanlegg, og tror rapporten vil inspirere politikerne til videre arbeid.- Da vi reviderte klimahandlingsplanen i vinter, virket politikerne mer innstilt på å prioritere kollektivtransport, om nødvendig på bekostning av biltrafikken. At vi i år fikk 10 millioner til kollektivtiltak er nok sterkt motiverende på politikerne. Denne rapporten vil forhåpentligvis inspirere til videre satsing, sier Holvik. Utfordrende mål

Miljøvernsjefen mener målene i ATP-planen er krevende, men realistiske.- Vi har lagt lista relativt høyt, men har tro på at vi kan nå målene. Men det krever at virkemidlene i planen virkelig blir gjennomført, sier miljøvernsjefen engasjert.Han tror begrensning av biltrafikken blir den største utfordringen.- Vi må gjennomføre noen restriktive tiltak, som er avhengige av upopulære politiske vedtak, sier Holvik.Ordfører Jan Oddvar Skisland innrømmer at politikerne i Kristiansand ønsker både kollektivtrafikk og privatbiler.- Mange av oss politikere kvier oss litt for å gjennomføre begrensende tiltak. For å få et bedre miljø må vi nok være modigere, men jeg er i tvil om det er politisk vilje til å begrense privatbiltrafikken, sier Skisland.mari.helland@fedrelandsvennen.no