KRISTIANSAND: — Vennesla hadde i sin tid en av de mest liberale som har vært av prester på Sørlandet, forteller forskningsstipendiat Nils Justvik ved Høgskolen i Agder. Han har skrevet hovedoppgave om presten.Navnet var Einar Edwin, og han virket som sogneprest i Vennesla fra 1922 til 1937.«Saka var at han datt mellom alle dei stolar som fants i bygda», står det å lese i boka «Vennesla - bygda og folket» Forfatter Stein Tveite beskriver en mann som straks ble avskrevet av bedehusfolket, en prest med sterk interesse for finkultur som skjønnlitteratur, kunst og filosofi.- Han ble kort sagt møtt med kalde skuldre. Det var i denne perioden Frikirken i Vennesla fikk sin store vekst. Folk dro andre steder for å døpe sine barn, og kirkebenkene var stort sett tomme.Reliogionsforsker Pål Repstad minnes også Kristian Schjelderup, som vokste opp i Oddernes prestegård og som mange år senere ble nektet å preke i Oddernes kirke.- Det skjedde da han flyttet hjem etter å ha vært biskop i Hamar. Flere kirker var stengt for Schjelderup. Men daværende domprost Arthur Thorbjørnsen slapp ham til i Domkirken, sier Repstad, om bispen som avskaffet læren om evig pine i den såkalte helvetesdebatten med Ole Hallesby på radio i 1953.Teologiprofessor Paul Leer-Salvesen vil ikke trekke paralleller mellom Dag Nordbø og de to nevnte.- Edwin og Schjelderup var liberale teologer. Det er ikke Dag Nordbø. Utspillet mot ham handler et etisk standpunkt, sier Leer-Salvesen, som ikke er bekymret for domprosten, hva bannbullen angår.- Nordbø tåler dette. Jeg er langt mer urolig for hva utspillet kan få å si for kristne homofile.