MANDAL: — Det er likevel vanskelig å si hvilke av alternativene som er best, fordi det må en rekke faktorer som økonomi, miljø og trafikkonsekvenser inn, sier senioringeniør i Statens Vegvesen, Nebojsa Doder.Den nye kommuneplanen i Mandal skal snart vedtas, og i løpet av kort tid er politikerne nødt til å bestemme seg for hvilken trasé de går inn for. Det til tross for at det vil gå flere tiår før ny E 39 er på plass, men traseen får konsekvenser for videre utbygging i Mandal. Fra før av har Statens Vegvesen foreslått disse to alternativene: 1) At trasèen skal gå mellom Døle bru og Reibakken og delvis ny trasé for RV455 mellom Vatnedal og Ime.2) At traséen går mellom Døle bru og Vatnedal, delvis ny RV455 mellom Vatnedal og Ime, og ny trasé for E 39 vest for Mandal mellom Ulvegjeldet og Reibakken.I tillegg har vegvesenet kommet med et nytt alternativ som er som den første traséen, men med en kobling mellom ny E 39 og dagens like ved Valand. Og at det ikke gjøre noen nye tiltak langs RV455. Reduksjon

I et brev til kommunen redegjør Doder for de ulike alternativene. Om den første sier han at denne traséen vil gi en kraftig reduksjon av trafikken øst for byen, men med liten effekt vestover. Belastningen på RV455 blir dessuten mye høyere.Om det andre alternativet, sier han at trafikken stort sett blir lik den første traséen.Og om det nye alternativet som han nå serverer kommunen, heter det at situasjonen blir omtrent lik som i dag for Mandal. Fordelen her er at reisetiden for bilistene går ned. Nei til bompenger

Bystyret vil i oktober får en redegjørelse om de forskjellige traséene. En av de store utfordringene vil være at det ikke er satt av noen penger fra statens side til prosjektet, mens mandalspolitikerne tidligere har sagt nei til bompengefinansiering.jarle.martinsen@fvn.no