KRISTIANSAND: — At et offentlig oppdrag i denne størrelsesorden ikke legges ut på anbud, er oppsiktsvekkende og meget kritikkverdig, sier Meyer, som er ansvarlig for konkurranselovgivningen i Norge.Det var i går Fædrelandsvennen kunne fortelle at busskonsernet T.K. Brøvig har fått hånd om 80 til 85 prosent av busstransporten i Vest-Agder fram til 2010 - uten å måtte levere anbud. Kontrakten ble inngått etter forhandlinger. Ber politikerne reagere

— På det nåværende tidspunkt er ikke denne saken en sak for Konkurransetilsynet, men derimot har politikerne i Vest-Agder fylkesting er stort ansvar. Vi må ikke ta fra lokalpolitikerne alt ansvar for å forvalte skattebetalernes penger på en god måte, sier Meyer.Han mener politikerne bør sørge for å instruere fylkesrådmannen til å finne en ny løsning på saken - hvis mulig.- Når man får til skikkelig konkurranse, får man billigere og bedre tilbud, sier Meyer.I vanlig offentlig forvaltning skal alle tjenester legges ut på anbud når de passerer 200.000 kroner i størrelse. Bussdriften styres også av andre regler, blant annet forskrift om yrkestransport. Flere fylker bruker ikke anbud, blant annet Aust-Agder. Bransjen reagerer

I bussbransjen er det også sterke reaksjoner på T.K. Brøvigs avtale om forlengelse av det som i praksis er et bussmonopol.- Jeg har inntrykk av at Brøvig driver billig og godt, men det er klart at åpen konkurranse er det eneste som gir en markedsmessig riktig pris. Anbud bør alltid brukes hvis man vil ha riktig pris, sier direktør Sjur Brenden i det svenskeide Schøyens Bilcentral AS - en av de store bussaktørene på Østlandet.Konsernsjef i Connex Norge AS (fransk transportgigant), Kjetil Førsvold, sier han ikke ønsker å være ufin med konkurrenter i media.- Men jeg synes Fædrelandsvennen peker på noe viktig i denne saken. Det er jo bare å sjekke hvor høyt opp på formuelistene eierne av T.K Brøvig pleier å være. Det er lett å finne ut at her er gode marginer og at anbud kanskje kunne vært utfordrende for enkelte, sier han.Tom Roger Øydne i lille Konkurrenten og Risdal Touring har i årevis kjempet mot gigantene for å få plass i bussmarkedet.- T.K. Brøvig er Norges beste busselskap. Jeg tror ikke det er mye å tjene på anbud i Kristiansand. Men anbud er samtidig det eneste som kan sørge for et dynamisk og fritt bussmarked i Norge, sier han. - Stort problem

Øydne ble landskjent da han kjempet med Nettbuss om ekspressbuss-kjøring til Oslo.- Problemet i bransjen er mangelen på konkurranse. Kampen mot Nettbuss kunne bare jeg ført. T.K Brøvig ville aldri gjort det. De vil ikke utfordre Nettbuss, fordi da kan Nettbuss utfordre dem etterpå.- Mener du at de store selskapene avtaler seg imellom hvilke områder de skal betjene?- Jeg etterlyser et fritt marked. Det er noe rart når det offentlige kreve småjobber på anbud, samtidig som hundrevis av millioner deles ut til busselskaper over det ganske land uten anbud, sier Øydne.