KRISTIANSAND: For vel to uker siden kom fem tyskere til Kristiansand for å kjøpe lasteskipet som er tatt i arrest. Tyskerne dro tomhendt hjem, angivelig fordi vitale deler var ødelagt av vandaler.— Toskeskap, mener Magnar Sætre.- Her har det ikke vært vandaler, så vidt vi kan se. Noen løse ledninger og en ødelagt plate har vi sett. Mens båten lå til kai, har noen vært om bord med kjøttøks og smadret døra til skipperens lugar og skap. To bærbare VHF-radioer er borte. Dessuten savnes en sekstant, et kjøleskap og loggboken. Men hvorfor det er nok til at tyskerne snudde, er mer enn jeg kan begripe. Her må noe annet ligge bak, mener Sætre, som akter å gi skipet navnet «Fjordstein» dersom han får tilslaget.Planene er å registrere skipet under fremmed flagg og gå i trafikk mellom Spania, Portugal og England med korn og pellets under lastelukene.Men kjøperen har ikke all verdens tid.Hans siste frist er 31. desember ved midnatt.- Dersom byråkratiets tradisjonelle kvern skal male, vil flere måneder passere før handelen er i boks. Det er det ikke tid til. Jo lenger tid som går, jo mer av maskin og elektronikk vil bli ødelagt. Det står om maksimalt noen få uker dersom dette skal berges. For min del handler det om «take it or leave it», sier Sætre.Han ankom «Irlo» med tre i sitt følge i går morges. Det kunne lett ha vært to døgn for sent. For natt til 1. juledag slet «Irlo» seg fra de fleste fortøyningene fem-seks meter ut fra gamle KMVs brygge. Bare den såkalte assuransewiren forhindret totalhavari i de voldsomme stormkastene.De fire aktet å tilbringe natten om bord for å forvisse seg om at skipet ikke er «katta i sekken». I går ettermiddag hadde karene fått maskinen i gang.Magnar Sætre, som eier Fjordstein Shipping, har et skip på omtrent samme størrelse fra før. En ordinær handel av en pent brukt 2000-tonner, vil fort koste 2,5 millioner kroner.Nå ser vestlendingen mulighet til å doble egen tonnasje for om lag én million kroner.Det betyr at flere kreditorer risikerer å måtte jekke vesentlig på sine opprinnelige krav. Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) har et samlet krav på om lag 70.000 dollar (560.000 kroner). I denne summen er mannskapets utestående lønnskrav på 47.000 dollar (nær 380.000 kroner). Havnevesenets krav utgjør 150.000 kroner. I tillegg kommer 100.000 mark (ca. 410.000 kroner) fra det tyske rederiet.- Den summen kan tyskerne se langt etter, mener Magnar Sætre.