MANDAL: — Per i dag har Kværner stilt garanti i 100 millioners-klassen overfor oss. Før vi vet hvem som er aktuell til å overta verftet, tenker vi ikke mer på den saken. Men garantier må vi ha i alle tilfeller. Dersom ikke Kværner vil fortsette å garantere for verftet i Mandal etter et salg - det er vel lite sannsynlig - må nye eiere sørge for nye garantier.Det sier Knut Stormoen i Sjøforsvarets Forsyningskommando i Bergen, hvor han har tittel av prosjektleder MTB-struktur.Bakgrunnen er de fire budene som er kommet inn på Kværner Mandal, og spørsmålet om budgiverne har økonomisk styrke til å kunne stille de nødvendige garantier overfor Sjøforsvaret når og hvis det blir bygging av motortorpedobåter på Gismerøya.Forsvaret forlanger flere garantier, blant annet ferdigstillelse i henhold til kontrakt og for garantiperioden etter levering.Hva med konkurs

Så lenge alt går bra, er det ingen problemer. De oppstår i det øyeblikk noe går galt - i verst tenkelige fall at verftet går konkurs i byggeperioden. Da må banken som stiller garantien på vegne av bedriften ut med garantibeløpet til Sjøforsvaret. Følgelig får banken et returkrav overfor verftet. Dersom det da er konkurs, vil verdiene i boet neppe dekke bankens krav.Det er da eiernes soliditet kommer inn. Før den avgir garanti, vil nemlig enhver bank kreve at eierne stiller opp med sikkerhet utover det som ligger av verdier i selve verftet.- Det vanlige er garantier på 10 prosent av kontraktssummen og oppover, avhengig av betalingsbetingelsene, opplyser markedssjef Ole Guttorm Ihme hos Kværner Mandal. Han er selv en av de i ledelsen ved bedriften som har lagt inn bud, backet opp av en hemmelig investor.Det er før blitt antydet at en MTB-ordre kan komme opp i 1,8 milliarder kroner, avhengig av hvor mange båter som bestilles.- Det finnes alternativer. Blant annet kan SND komme inn og avlaste bankens krav til sikkerhet, fremholder Ihme.Solide

Hvor solide Ihme og hans medbydere er, er vanskelig å vite så lenge de ikke viser fram bakspilleren sin. Lønnsmottakere alene - selv godt betalte - kan neppe stille med nødvendig tilleggssikkerhet for garantier i 100 millioners-klassen.Båtservice Holding ASA har også lagt inn bud på Kværner-verftet. 1998-regnskapet til den 51 år gamle hjørnestensbedriften i Mandal viser 33 millioner kroner i egenkapital og en inntjening som ikke levner særlig rom for å subsidiere andre dersom det skulle bli nødvendig.Båtservice har totalt 171 aksjonærer. Styreformann Ralph Høibakk eier 10 prosent, de ansattes stiftelse 17 prosent og firmaet Seksarvik AS 23 prosent. Om de kan og vil stille med nødvendig kapital, vites ikke.En annen byder er Umoe Sterkoder i Kristiansund. Tidsskriftet Kapital omtalte Umoe-konsernet i forrige uke under tittelen «Sjefsluringen Jens Ulltveit-Moe: Selger høns i regnvær.» Bakgrunnen er at investorer inviteres til å kjøpe andeler i konsernet som gikk med 157 millioner kroner i underskudd i fjor, men som allikevel verdsettes til 1,1 milliarder kroner i følge Kapital.Umoe-konsernet vil nok normalt kunne stille nødvendige MTB-garantier overfor Sjøforsvaret.Den siste kjente byderen på Kværner Mandal er osloselskapet Fleischer & Co AS. Bak navnet skjuler det seg et shippingkonsern med heller stygge regnskapstall i 1998. Underskuddet før skatt ble 86 millioner kroner og egenkapitalen ved utgangen av året var negativ med 72 millioner kroner. Men selv da var revisor kritisk til de bokførte skipsverdiene, til lån i strid med aksjeloven og til sen innlevering av regnskap til Brønnøysund.Åpenbart ingen ønskekunde i banken, med andre ord.