KRISTIANSAND: — Det blir dobbelt så dyrt for meg, så det er ikke gunstig, sukker Jan Gulbrandsen, som har en 33 fots havseiler i Otterdalen båthavn.Den nye ordningen blir alt annet enn gull for Gulbrandsen. Årlig leie for hans båtplass øker fra 2053 til 4853 kroner, inkludert vaktavgift. Det er en arbeidsgruppe fra havna og rådmannens stab som foreslår de drastiske endringene i småbåthavnene fra nyttår, som kommunalutvalget får på bordet tirsdag: 2533 av 3140 kommunale båtplasser i Kristiansand er utleid med innskudd. Båteierne skal nå få tilbake innskuddet, totalt 35,9 millioner kroner, mot at årlig leie blir økt betydelig. - Urettferdig

— Dagens ordning er til dels urettferdig, samtidig som den er arbeidskrevende. Det er enklere å holde orden på et system med ren utleie, forklarer økonomirådgiver Terje Fjellvang i Kristiansand kommune.For en 2,5 meters plass, som det er flest av i havnene, betaler båteieren i dag 30.000 kroner i innskudd/depositum, i tillegg til 750 kroner i årlig båtplassavgift og 533 kroner i eventuell vaktavgift.Fra neste år skal leien for denne plassen settes til 2500 kroner pluss vaktavgift. For øvrige båtplasser er prisen ti prosent lavere eller høyere per kvart meter kailengde. En tre meter bred plass, som i dag etterspørres mest, vil dermed koste 3000 kroner pluss 640 i vaktavgift.- De som har innskudd fra gammelt av kommer dårligere ut enn de som har betalt inn de siste årene. Men i snitt vil ikke båteierne bli belastet mer enn de er i dag, hevder Fjellvang. Veteranene taper

Urettferdigheten han sikter til er at innskuddets størrelse har økt langt mer enn prisindeksen. I 1975 var innskudd for en standard plass på 3000 kroner - i dag det tidobbelte. Det betyr at innskuddet i realiteten er blitt 17.300 kroner dyrere, regnet i 2004-kroner.Jan Gulbrandsen betalte 6500 kroner for firemetersplassen i 1986. Den koster til sammenligning 48.000 i dag.- Det er vi som taper på det, vi som var med helt fra starten av. Hvis vi hadde fått tilbake det plassen koster i dag, hadde det vært greit. Du kan sammenligne med prisen på leiligheter og hus, den har steget tilsvarende, påpeker 55-åringen fra Søm.Hvis båteierne skulle få refundert innskudd etter dagens satser, ville det kostet kommunen 101,4 millioner kroner i stedet for 35,9 millioner. Det er ifølge arbeidsgruppen helt utelukket.De foreslår videre at kommunen ved Kristiansand Eiendom overtar eieransvaret for båthavnene, mens havnevesenet fortsatt står for driften. Kommunen skal også overta Gjestehavna, fordi denne virksomheten ikke sorterer under havneloven.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no