Kristiansand: — Vi trodde det var rundt ti piratdrosjer i byen, men det viste seg å være mer enn dobbelt så mange, kanskje opp mot 30. Tallet er sjokkerende, sier Steinar Medema, som er fylkesleder i Norges taxiforbund, avdeling Vest-Agder. - Det er mer piratdrosjer nå enn noen gang før, sier Medema. - Vi ser alvorlig på dette fordi det i kjølvannet av piratdrosjevirksomhet flere ganger har skjedd kriminelle handlinger. Ikke i Kristiansand, men andre steder, sier Hans-Kristian Sødal, som er leder av ordensseksjonen på Kristiansand politistasjon. De to siste helgene har åtte-ti mennesker vært på byen fra taxiforbundet for å observere piratdrosjevirksomheten. Stasjonert på såkalte «strategiske plasser», det vil si i Dronningensgate og Vestre-Strandgate ved restauranter, og i Caledonienkvartalet, har disse tatt nummeret på biler som til stadighet plukker opp folk. - Hvor stort er markedet for piratdrosjer?- Det er vanskelig å svare på, men det er ikke for få drosjer. Jeg vil heller si at det er for mange folk ute akkurat når restaurantene stenger. Vi har stasjonert en del biler utenfor disse stedene, men det kan hende piratdrosjene når frem når vi kjører bort, sier Medema. - Jeg legger ikke skjul på at det spiser av næringen vår, men det skaper også en utrygghet for oss og kundene våre. Reidar Flaten, leder i Agder Taxi kjenner også godt til problemet.- Det virker som om det er organisert. En kan gange prisene deres med to og tre. Det vet jeg fordi vi har fått tak i en prisliste fra noen. Når alle skal hjem på likt, gir de blaffen i prisen, mener Flaten. - Det er rett og slett svart virksomhet. Taxinæringen er kanskje ikke kjent for det beste skussmålene opp gjennom årene, men vi skal ikke være noe svart næring. Politiet fikk i går overlevert en liste fra Medema over biler som kan være piratdrosjer.- Vi vil holde et spesielt øye etter disse. Selv om vi er opptatt av bråk på byen for tiden, er vi ikke handlingslammet. Vi kan gjøre flere ting, sier Sødal. hilde.moi@fedrelandsvennen.no